حسین قنبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: به دلیل بارش های خوب سال زراعی جاری هم اکنون کل حجم 17.5 میلیون متر مکعبی سد دانشمند تکمیل و آب آن سرریز شده است.
وی افزود: هم اکنون سرریز این سد که 4 تا 5 متر مکعب در ثانیه می باشد، از طریق کانال خاکی به سمت تالاب بین المللی آلاگل هدایت می شود تا هدر نرود.
قنبری اضافه کرد: هم اکنون آب بسیار خوبی ناشی از بارش ها در مناطق بالادست رودخانه اترک در این رودخانه مرزی درجریان است که بخشی از آن به سمت تالاب ها و آب بندان های محلی هدایت شده و ذخیره می شود.
وی گفت: حجم آبگیری انجام شده سال زراعی جاری در سد دانشمند بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس در شرایطی رخ داد که سال گذشته این سد به دلیل کاهش بارش ها و نیز خشکسالی، خشک شده بود.
در همین پیوند چند روز پیش رییس هواشناسی گنبدکاووس میزان بارش ها درسال زراعی جاری دراین شهرستان را 282.5 میلی متر اعلام کرد که 55 درصد درمقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا، سد دانشمند با حجم ذخیره 33 میلیون مترمکعب درسال 91 باهدف توسعه بهره برداری از رودخانه مرز اترک، کنترل و ذخیره سازی سیلاب ها، کاهش رسوب ورودی به سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل و بهبود آبگیری و طول عمر آنها، توسعه کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی منطقه مرزی شامل بهبود آبیاری چهار هزار هکتار اراضی پایاب، پرورش ماهی و تامین آب صنعتی به بهره برداری رسید.
بخش مرزی داشلی برون شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس با سه هزار و 800 کیلومتر مربع وسعت، 30 روستا و یک نقطه شهری و 146 کیلومتر مربع مرز مشترک با ترکمنستان در شمال این شهرستان گسترده شده و اکثریت قریب به اتفاق 26 هزار نفر ساکنین آن را قوم ترکمن که اهل سنت هستند، تشکیل می دهند.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.