علی بیانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی در تالاب ها، آبگیرها و رودخانه های گلستان، سودجویان با برافراشتن دام های هوایی به جان این میهمانان مهاجر می افتند.
وی بیان داشت: در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخلف سودجویان، محیط بانان در روزهای گذشته 15 رشته از این دام ها جمع آوری و معدوم کردند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست گمیشان و بندرترکمن افزود: با پایش و گشت‌های پیاده در مناطق باتلاقی و کم عمق تالاب گمیشان این گونه دام ها و تله های هوایی انتظاری شناسایی و جمع آوری می شود.
وی اظهار داشت: در این پایش محیط بانان هزار و 500 متر دام هوایی را از پهنه آبی این مناطق جمع کردند.
به گفته وی جمع آوری و معدوم سازی این دام ها نیازمند پایش پیاده محیط ‌بانان در داخل تالاب و در مناطق کم عمق است به نحوی که گاه ماموران برای جمع آوری کامل این تله ها مسافت هایی بیش از 20 کیلومتر را طی می کنند.
اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان با داشتن یک پاسگاه شبانه روزی در مناطق شمالی گُمیش تپه و در مجاورت تالاب گمیشان و خودروهای عملیاتی، قایق، 2 دستگاه هاور کرافت آبی - خاکی وظیفه حفاظت از زیستمندان تالاب را بر عهده دارد.
تالاب گمیشان در 35 کیلومتری شمال غربی گرگان مرکز استان گلستان و در حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه است.
این تالاب با وسعت بیش از 20 هزار هکتار که 14 هزار هکتار آن جزو مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است، طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده است.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.