به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد مهرابیان بعداز ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی افزود: اگر کشور در زمینه تولید علم و دانش به رتبه های بهتر و برتر دست پیدا کند، آن وقت هیچ کشوری نمی تواند ایران را تحریم اقتصادی یا علمی کند.
وی اضافه کرد: ایران اسلامی در 40 سال گذشته با روحیه جهادی و بسیجی فرزندان این مرز و بوم موفقیت های خوبی درحوزه علمی و فناوری به دست آورده که هنوز جای پیشرفت و ارتقا وجود دارد.
دکتر مهرابیان گفت: امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته از محل تولید علم و تجاری سازی آن، درآمد بالایی کسب می کنند و جمهوری اسلامی نیز با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای بسیار خوبی که دارد، می تواند دراین زمینه موفقیت های بیشتری به دست آورد.
وی، زیربنای تولید علم و دانش و تجاری سازی آن را آموزش، پژوهش و تحقیق دانست و تصریح کرد: امروز تولید علم که مورد تاکید رهبری انقلاب نیز است، بایستی دغدغه اصلی مراکز آموزش عالی باشد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید از سوی واحدهای صنعتی و تولیدی را دیگر راه مهم در خودکفایی کشور و قطع وابستگی به دشمن دانست و گفت: دراین حوزه نیز دانشگاه ها می تواند با عقد تفاهم نامه با واحدهای تولیدی ایفای نقش نمایند.
دکتر مهرابیان، خودکفایی در محصولات مختلف با صرف منابع و انرژی های تجدید ناپذیر را در عصر امروز تکنولوژی و تغییرات سریع آن شیوه ای منسوخ شده دانست و ادامه داد: اگر در گذشته خودکفایی به معنی تولید کالا و یا محصول با صرف منابع داخلی بدون نیاز به دیگران بود، امروز خودکفایی به معنی تامین نیازهای کشور بدون صرف منابع و انرژی است.
وی گفت: در تعریف دوم خودکفایی، تولید علم و دانش و تجاری سازی آن راهی مطمئن در کسب درآمد و قطع وابستگی به دشمنان و کشورهای قدرتمند است همانگونه که امروز آمریکا 85 درصد تولید ناخاص ملی اش را از محل فروش خدمات علمی، طرح و برنامه تامین می کند.
دکتر مهرابیان اضافه کرد: اگرچه امروز تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی کشور در 40 سال گذشته بسیار افزایش یافته است اما برای قطع وابستگی به دیگر کشورها باید روی تولید علم و دانش و تجاری سازی آن تمرکز بیشتری شود.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس ادامه داد: در حوزه مراکز آموزش عالی نیز امروز کشور از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت های خوبی داشته و موفقیت های علمی قابل قبولی به دست آورده ایم و باید این تلاش ها بیشتر شود.
وی گفت: هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس که فعالیت خود را از سال 82 آغاز کرده، دارای 3600دانشجوی فعال در 60 رشته از کاردانی تا کارشناسی ارشد با 25 عضو هیات علمی است و قرار است دو رشته معماری و حقوق در مقطع دکترا نیز به رشته های این واحد دانشگاهی اضافه شود.
دکتر مهرابیان افزود: علاوه بر این قرار است چند رشته علوم پزشکی از جمله 'هوش بری، فیزیوتراپی و علوم آزمایشگاهی' علاوه بر رشته پرستاری که از سال گذشته دانشجو جذب کردیم، به رشته های دانشگاه اضافه شود.
وی، توجه به کیفی بخشی آموزش و ارتقای علمی دانشگاه با حمایت مالی و معنوی از فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی و نیز چاپ مقاله را از رویکردهای دانشگاه آزاد گنبد ذکر کرد و گفت: هم اکنون این واحد دانشگاهی دارای 100 هزارمتر مربع فضای آموزشی است که 80 هزار مترمربع آن امسال احداث شده است.
دکتر مهرابیان، توجه به فعالیت های فرهنگی دانشگاه از جمله برگزاری اردوهای جهادی و راهیان نور، برگزاری محافل انس با قرآن، کرسی های آزاد اندیشی و مناسبت های ملی و مذهبی را مهم دانست و از پیگیری و کسب مجوز برای خاکسپاری دو شهید گمنام در این واحد دانشگاهی خبر داد.
وی افزود: مجوزهای استانی پس از مکان یابی صادر و تهران نیز موافقت اولیه را انجام داده و به احتمال زیاد تا پایان سال جاری این دانشگاه، میزبان دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس خواهد بود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.