به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، حجم این مشکلات در سیمین شهر از توابع شهرستان گمیشان بیش از نقاط دیگر بود به نحوی که دستگاه های امدادی مانند هلال احمر با پمپ های سیار اقدام به تخلیه آب منازل شهروندان کردند.
وضعیت در روستاهای حاشیه گرگانرود در مسیر دهنه خواجه نفس به سوی دریای خزر بهتر است اما همچنان اهالی منطقه دست یاری به سوی مسوولین دراز کرده اند.
یکی از اعضای شورای اسلامی روستای دهنه به خبرنگار ایرنا گفت: مدیران آب منطقه ای از چند روز قبل قرار بود پمپ سیار برای تخلیه آب منازل در اختیار اهالی قرار دهند اما هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.
وی که علاقه ای به ذکر نامش نداشت اظهار داشت: به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی این منطقه باید هر چه سریعتر این آب ها تخلیه شود چون نفوذ آب به عمق زمین نیازمند زمان بیشتری است.
رحمان خدیور یکی از زارعان این روستا نیز می گوید بارندگی امسال نوید برکت مزارع جو و گندم است اما حالا بخشی از زمین های اهالی به زیر آب رفته و احتمال وارد شدن خسارت به کشاورزان زیاد است.
وی ادامه داد: اگر کانال زهکشی در سال گذشته ساخته نمی شد بخشی بیشتری از زمین ها و محصولات کشاورزان دچار آب گرفتگی می شد.
وی افزود: حدود 10سال خشکسالی گرگانرود سبب شده بود که در بستر این رودخانه درختچه های گز بسیاری رشد کند که این درختچه ها از عوامل تجمع و هدایت آب به سوی زمین های حاشیه رودخانه است.
گرگانرود یکی از مهمترین رودخانه‌های شمال شرق ایران است.
این رود از رشته‌کوه آلاداغ در بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی 200 کیلومتر و گذشتن از نواحی ترکمن صحرا وارد دشت گرگان شده و از ناحیه خواجه نفس در نزدیکی گمیشان به دریای خزر می‌ریزد.
در گذشته های دور این رودخانه مامنی برای زادآوری انواع ماهیان و سرشار از گونه های مختلف ماهی بود.
در سالهای اخیر نیز با وجود کاهش شدید حجم روان آب، این رودخانه دالانی برای تکثیر طبیعی ماهیان است.
شهرستان گمیشان با 80 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان و هم مرز با ترکمنستان و هم جوار با دریای خزر است که شغل اغلب ساکنان منطقه را کشاورزی و صیادی تشکیل می دهد.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.