به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل طهماسبی عصر روز دوشنبه در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد پنج ماهه این واحد آموزش عالی گفت: استان گلستان و گنبدکاووس ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی دارد که دانشگاه می تواند به توسعه علمی این بخش با انجام تحقیقات مناسب کمک کند.
وی افزود: هم اکنون برخی فعالیت های تحقیقاتی استادان این دانشگاه از جمله رقم جدید برنج با مصرف یک سوم آب در مقایسه با کشت معمولی و نیز تحقیق بر روی دو گونه درخت برای کشت در اراضی کم بازده شمال گنبدکاووس درحال انجام است.
دکتر طهماسبی با اشاره به وجود 100 هکتار اراضی کشاورزی این دانشگاه به عنوان یک ظرفیت خوب برای تولید محصولات مختلف کشاورزی به صورت علمی، اضافه کرد: برای تحقق این مهم سه کمیته تخصصی 'کشاورزی، دامپروری، مدیریت سبز' و یک کمیته فضای سبز و زیباسازی با حضور اعضای هیات علمی هر رشته راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این تفاهم نامه هایی نیز با برخی ادارات و نهادها و نیز مراکز درمانی شهرستان برای همکاری دو جانبه و نیز حمایت از پایان نامه ها و تحقیقات علمی دانشجویی و استادان امضا شده است.
رییس دانشگاه گنبدکاووس ادامه داد: این دانشگاه سیاست های تشویقی مالی و معنوی برای استادان و دانشجویان در انجام فعالیت های تحقیقی، پژوهشی و کار آفرینی دارد و زمین مناسب نیز برای انجام این فعالیت ها در اختیار آنان می گذارد.
دکتر طهماسبی گفت: مجموعه این اقدامات با هدف استفاده بهینه از امکانات موجود و توجه به مساله تحقیق و پژوهش و در راستای رفع مسائل و مشکلات جامعه صورت می گیرد.
وی، اجرای طرح ایجاد باغ متراکم گلابی در سطح یک هکتار با پیش بینی درآمد سه میلیارد ریال، استفاده بهینه از آب های نامتعارف از جمله آب باران و ذخیره آن برای مصارف فضای سبز، تصویب اجرای طرح مرغداری صنعتی پنج هزار قطعه ای و تصویب اجرای طرح خالص سازی گوسفندان دوقلوزا را از دیگر برنامه های در دست اجرای این دانشگاه ذکر کرد.
دکتر طهماسبی همچنین با ارائه گزارشی از فعالیت های پنج ماه گذشته سه معاونت اداری مالی و مدیریت منابع، آموزشی و پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی و نیز فعالیت های عمرانی این دانشگاه گفت: فقط در این مدت افزون بر 70 میلیارد ریال از منابع داخلی و ملی در چهار حوزه فوق، هزینه شده و یا درحال انجام است.
به گفته وی، 10 میلیارد ریال از مبلغ اشاره شده از منابع ملی قرار است صرف خرید تجهیزات آزمایشگاهی و منابع طبیعی مورد نیاز دانشجویان و استادان این دانشگاه شود.
رییس دانشگاه گنبدکاووس، تعداد دانشجویان این واحد دانشگاهی را حدود 3100 دانشجو از مقطع کاردانی تا دکترا اعلام کرد و افزود: درمجموع 133 مربی، استادیار و دانشیار که بیشتر آنان عضو هیات علمی هستند، مشغول آموزش دانشجویان می باشند.
وی گفت: این دانشگاه دارای پنج دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه و فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم ورزشی در گنبدکاووس و دو دانشکده فنی و مهندسی در مینودشت و علوم انسانی در آزادشهر می باشد.
طهماسبی که پنج ماه از حضورش در دانشگاه گنبدکاووس می گذرد همچنین گفت: در این مدت تمام انتخاب ها اعم از معاونین و مدیر گروه ها با خرد جمعی و رای همکاران و براساس اصل شایسته سالاری علمی و مدیریتی انتخاب شده اند.
وی تصریح کرد: شایسته سالاری مهمترین رکن در مدیریت و پیشبرد امور است که متاسفانه بخش عمده ای از مشکلات کشور در کنار مسائل تحریم ها، ناشی از توجه نکردن به این اصل مهم می باشد.
دکتر طهماسبی همچنین گفت: برای تثبیت جایگاه علمی دانشگاه در توسعه، این دانشگاه همایش توسعه علمی گنبدکاووس را در 24 بهمن ماه جاری برگزار می کند که 104 مقاله به دبیرخانه آن رسیده است.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و باحدود 165 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و افزون بر 330 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و ملی از قطب های مهم تولیدات کشاورزی استان و کشور است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.