شیما جهانبخش در ایران نوشت: وسایل بازی فلزی کهنه و غیراستاندارد، بلبرینگ ‌های زنگ زده و معیوب، زنجیرهای نامتوازن تاب ‌ها، کف ‌سازی مملو از سنگ و ماسه و مواردی از این قبیل، همه از احتمال وقوع حادثه ‌ای تلخ خبر می ‌دهد. آن هم درست در جایی که کودکان مان را برای بازی و شادی به آنجا می‌ بریم. وقتی اشک ‌های کودکی که برای بازی به پارک آمده، اما به خاطر استفاده از دستگاه ‌های غیر استاندارد دچار آسیب شده را می‌ بینیم، افسوس می‌ خوریم. اما باز هم بی ‌توجه از کنار این دستگاه ‌های غیر ایمن و افرادی که برای سود بیشتر اقدام به بهره ‌برداری از آنها کرده ‌اند می ‌گذریم، غافل از این که شاید حادثه بعدی غیر قابل جبران باشد. استاندارد نبودن وسایل بازی و استفاده از وسایل انفرادی در پارک‌ ها و خانه ‌های بادی عمومی، این روزها سبب شده، مسئولان استاندارد وارد عمل شده و اغلب این دستگاه ‌ها را پلمب کنند تا بار دیگر شاهد حادثه‌ ای تلخ برای کودکان نباشیم.
همین چند روز پیش بود که محمود فرمانی مدیر کل استاندارد گلستان اعلام کرد: «از ابتدای امسال تاکنون 111 دستگاه و تجهیزات بازی به ‌علت نداشتن انطباق با استاندارد توقیف شده است».
هر‌ چند وجود یک دستگاه ناایمن نیز در قبال جان کودکان آمار زیادی به حساب می ‌آید، اما در استانی که به گفته مسئولان اداره استاندارد آن تنها 263 دستگاه بازی دارد، وجود این تعداد دستگاه غیراستاندارد، فاجعه بار است.
*** والدین خطر «قصرهای بادی» غیر  ایمن را جدی بگیرند
داوود مزیدی معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد گلستان با تأیید این آمار، گفت: در بازرسی ‌های انجام گرفته از ابتدای امسال، دستگاه‌ ها و تجهیزات بازی غیراستاندارد در استان شناسایی و نسبت به توقیف آنها اقدام شده است. البته باید توجه کنیم، «قصرهای بادی» که این روزها کودکان زیادی را به خود جذب کرده نیز جزو این وسایل بازی به حساب می‌ آید.
*** نواقص برطرف نشود بهره ‌برداران حق استفاده از دستگاه را ندارند
وی در مورد بازرسی از دستگاه ‌های بازی گلستان، ادامه داد: در بازرسی‌ های انجام شده در تمام مناطق استان که شامل مناطق شرقی و غربی می‌ شود، تعداد زیادی از دستگاه ‌ها که گواهی استاندارد نداشته توقیف شده و به بسیاری از بهره ‌برداران این دستگاه ‌ها نیز اخطاریه داده شده تا نسبت به رفع نواقص دستگاه ‌های مورد استفاده اقدام کنند. اگر این نواقص تا مدت زمان تعیین شده برطرف نشود، بهره‌ برداران دیگر حق استفاده از این دستگاه‌ ها را ندارند.
مزیدی بر تشدید و ادامه بازرسی از شهرهای بازی استان طی 2 ماه پایانی امسال تأکید کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در تعطیلات نوروز حجم استفاده از تجهیزات بازی چند برابر می ‌شود، تعداد بازرسی ‌ها را افزایش داده و نسبت به این موضوع با سختگیری بیشتری عمل خواهیم کرد.
*** «ترامپولین»‌ های غیراستاندارد بیشترین تخلف را داشته‌ اند
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد گلستان افزود: بیشترین تخلفات به «ترامپولین» یا همان تشک پرش درجا و بپر بپر، مربوط می ‌شود. اغلب تشک‌ های استفاده شده، خانگی است که تنها برای استفاده یک یا دو کودک مناسب است. این در حالی است که در پارک‌ ها از همین تشک ‌ها برای استفاده همزمان بیش از 10 کودک استفاده می ‌شود. اگر بهره ‌برداری می ‌خواهد از ترامپولین استفاده کند حتماً باید از دستگاه‌های عمومی که برای شهرهای بازی طراحی شده، استفاده کند.
این مسئول با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی در وسایل بازی و تجهیزات پارک‌ ها و شهربازی‌ ها مشمول استاندارد اجباری است، گفت: استاندارد شامل سه مرحله ساخت، نصب و بهره‌ برداری می‌ شود؛ پس اگر بهره‌ برداران خواهان دریافت تأییدیه برای استفاده از دستگاهی هستند حتماً باید همه این مراحل را با حضور و نظارت کارشناسان استاندارد انجام دهند.
*** ضرورت همکاری تمام دستگاه‌ ها
مزیدی بر همکاری و تعامل دیگر دستگاه‌ های گلستان در این زمینه تأکید کرد و افزود: بر اساس مکاتباتی که با شهرداری ‌های مناطق مختلف استان داشتیم، تمام نواقص زمین ‌های بازی به این نهاد اعلام شده و از آنها خواسته ‌ایم در خصوص رفع آن اقدام کنند. همچنین درخواست شده از فعالیت تجهیزاتی که نسبت به دریافت گواهی ایمنی اقدام نکرده و تنها تحت نظارت شهرداری است، جلوگیری کنند.
*** انهدام دستگاه‌ هایی که قابلیت اصلاح ندارد
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد گلستان خاطرنشان کرد: از تمام بهره ‌برداران خواسته‌ ایم گواهینامه ایمنی صادر شده برای هر دستگاه را جداگانه نصب و در معرض دید مشتریان قرار دهند. البته این گواهینامه‌ ها برای یک سال صادر شده و در سال ‌های بعد افراد باید دوباره برای دریافت آن اقدام کنند. در طول این یکسال نیز اداره استاندارد بازرسی‌ های دوره ‌ای از این دستگاه‌ ها خواهد داشت. اداره استاندارد، بهره ‌برداران مراکز تفریحی را موظف به استاندارد‌سازی‌ دستگاه‌ های معیوب و معدوم‌ سازی دستگاه‌ هایی که قابلیت اصلاح ندارد، کرده است. از مردم و مسافران تقاضا داریم قبل از استفاده از این تجهیزات از ایمنی و استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل کنند و در صورتی که بهره ‌برداری گواهینامه خود را در معرض دید نصب نکند، این تخلف را از طریق شماره پیامک 30001517 به سازمان استاندارد اطلاع دهند تا نسبت به بررسی این موضوع اقدام شود.
*** والدین نسبت به داشتن گواهینامه استاندارد حساس باشند
مزیدی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که مردم باید بدانند این است که در صورتی که دستگاهی گواهینامه استاندارد نداشته باشد نمی ‌تواند تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. از این رو، ضروری است والدین قبل از استفاده کودکانشان از دستگاه بازی، نسبت به ایمن بودن آن، اطمینان کسب کرده تا شاهد حوادثی تلخ و غیرقابل جبران نباشیم.
3014/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.