مختار مهاجر درگزارشی از وضعیت فرآوری شیرخام در کارخانه های پنیر استان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روزانه 800 تا 900 تن شیرخام برای تبدیل به پنیر در اختیار کارخانه های لبنی استان قرار می گیرد.
به گفته وی اکنون 12 کارخانه فرآوری پنیر دارای مجوز و پروانه بهره برداری زیر نظر سازمان جهادکشاورزی استان فعالیت می کنند.
مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: شیرخام مورد نیاز کارخانه های پنیر گلستان علاوه بر دامداران منطقه از استان های همجوار تامین می شود.
غلامعلی هلاکو اظهار داشت: تولید شیرخام گلستان از ابتدای سال تا دی ماه 280 هزار تن بود که بخش عمده آن در اختیار کارخانه های لبنی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: طبق برنامه اقتصاد مقاومتی تدوین شده توسط جهاد کشاورزی استان قرار است تولید مجموع شیر خام امسال در گلستان به 372 هزار تن برسد.
استان گلستان واقع در شمال کشور با دارا بودن هفت اقلیم از 13 اقلیم دنیا، اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و تولید محصولات دامی، ظرفیت مناسبی برای تولید شیر و گوشت دارد به طوری که در این خطه اکنون بیش از 3 میلیون تن منابع علوفه ای، پسماند زراعی، باغی و صنعتی برای تولید محصولات دامی در دسترس دامداران برای پرورش سه میلیون واحد دامی قرار دارد.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، این استان شمالی با تولید 356 هزار تن شیرخام، 29 هزار تن گوشت قرمز، 215 هزار تن گوشت مرغ، 26 هزار تن تخم مرغ و یک هزار و 500 تن عسل، جایگاه ویژه ای در تامین پروتئین کشور دارد.
بخشی از محصولات دامی تولید گلستان به صورت فرآوری شده مانند پنیر به سایر کشورها صادر می شود.
براساس گزارش رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان 79 هزار خانوار در بخش های مرتبط با دامپروری فعالیت دارند که شغل اصلی 50 هزار خانوار، دامپروری است.
6204/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.