به گزارش ایرنا، بهره برداری از هفت هزار هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی «قره سو» و «زرین گل» با هزینه اجرایی 565 میلیارد ریال در شمال شهرستان علی آباد کتول از جمله این طرح ها بود.
برای اجرای این طرح 55 کیلومتر کانال آبرسان و اصلی، زهکشی به طول 64 کیلومتر و الگوی مدیریت مشارکتی آب انجام شده و اجرای این طرح باعث کاهش هدررفت آب، افزایش ضریب تامین آب کشاورزی و صنعت و مشارکت مردمی در مدیریت آب می شود.
در این مراسم متمرکز، سد لاستیکی گنبد با حجم تنظیمی 2.5 میلیون متر مکعب با هزینه اجرایی 92 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
این سد به منظور تنظیم آب اراضی حاشیه رودخانه گرگانرود به میزان 2.5 میلیون متر مکعب، بهبود آبگیری ایستگاه های پمپاژ و شبکه های آبیاری و زهکشی احداثی در حاشیه رودخانه گرگانرود در سطح سه هزار هکتار، افزایش سطح تراز آب و تسهیل در انتقال آب به مزارع به روش پمپاژ و جلوگیری از کف کنی رودخانه احداث شده است.
بهره برداری از فاز اول طرح زهکشی در سطح 10 هزار هکتار اراضی اولویت دار استان با هزینه انجام شده 420 میلیارد ریال که از تعهدات سفر دولت تدبیر و امید در سال 93 به استان گلستان بود، دیگر طرح بهره برداری شده امروز با حضور وزیر نیرو است.
هدف از اجرای این طرح کنترل سیلاب دشت و جلوگیری از خسارات سیل به تاسیسات و زیرساخت های صنعتی، شهری و روستایی، جلوگیری از ماندابی و زهدار شدن زمین های کشاورزی و خسارت به کشاورزان، افزایش راندمان محصولات کشاورزی و تامین آب اعلام شد.
بهره برداری از سه حلقه چاه و 10 کیلومتر خطوط انتقال طرح آبرسانی به شهر گرگان به منظور تامین آب شرب به میزان 60 لیتر در ثانیه از تعهدات سفر دولت تدبیر و امید در سال 93 با هزینه انجام شده 60 میلیارد ریال دیگر طرح این استان بود که به ضورت ویدئو کنفرانس بهره برداری شد.
همچنین عملیات اجرایی فاز اول طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای نوار مرزی با مشارکت بخش خصوصی با سرمایه گذاری 1000 میلیاردریال با هدف تامین آب شرب شهرهای مراوه تپه، گنبد، مینودشت و گالیکش و 130 روستای واقع در نوار مرزی استان گلستان در سال افق طرح (سال 1415) برای جمعیت تحت پوشش 556 هزار نفری در سال افق با تامین آب از منابع آب زیرزمینی و سطحی سد نرماب نیز از طرح هایی بود که عملیات اجرایی آن با حضور وزیر نیرو به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی 6 هزار هکتار از شبکه زهکشی اراضی اولویت دار استان با برآورد اعتباری 190 میلیارد ریال با هدف کنترل سیلاب دشت و جلوگیری از خسارات سیل به تاسیسات و زیرساخت های صنعتی، شهری و روستایی؛ جلوگیری از ماندابی و زهدارشدن زمین های کشاورزی و خسارت به کشاورزان، افزایش راندمان محصولات کشاورزی و تامین آب و بدنه سد چایلی دیگر طرح های کلنگ زده شده امروز بود.
برای طرح های قابل بهره برداری شرکت آب منطقه ای در سفر دکتر روحانی به گلستان مجموعا 1137 میلیارد ریال هزینه شده است.
وزیر نیرو در این مراسم گفت: در آستانه برگزاری جشن های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم، در حالیکه 4 دهه پیش، ظرفیت نصب شده نیروگاه های ما حدود هفت هزار مگاوات بود امروز این ظرفیت از 80 هزار مگاوات گذشته است.
رضا اردکانیان افزود: تا زمان انقلاب 4400 روستا ازنعمت برق برخوردار بودند اما امروز به برکت انقلاب بیش از 57 هزار روستا برق رسانی شده است که از این تعداد 2500 روستا در دولت تدبیر و امید برق دار شده اند.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال 92 در ارتباط با طرح های صنعت برق 150 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق کشور صورت گرفته است.
اردکانیان با اشاره به سفر دولت تدبیر و امید به گلستان گفت: در حال حاضر طرح هایی با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان در بخش برق این استان در دست اجرا داریم که امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم تعداد بیشتر این طرح ها به اتمام برسد.
7335/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.