به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم که در محل سالن اجتماعات موزه حیات وحش پارک ملی گلستان برگزار شد، اظهار داشت: ایران به عنوان یک پهنه جغرافیایی چهار فصل شناخته می شود که حفظ جنگل ها و محیط زیست به عنوان یک میراث ماندگار، نیاز به توجه بیشتر دارد.
جهرمی افزود: یکی از مخاطرات جدی که جنگل ها به ویژه پارک ملی گلستان را تهدید می کند پدیده آتش سوزی است.
وی ادامه داد: فقط در سال گذشته 20 مورد آتش سوزی در عرصه 200 هزار هکتاری کشور رخ داده است که می توان با اجرای مجموعه فن آوری ها در بخش زیرساخت در زمینه کاهش این آسیب ها حرکت کرد.
وزیر ارتباطات گفت: در نخستین پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث در طول مسیر جاده و پهنه پارک ملی گلستان با نصب تجهیزات پایشی و ماهواره ای، اینترنت اشیا و دستگاه سنجش رطوبت و دما، ضریب امور نظارتی و کنترلی در منطقه بالا می رود.
جهرمی افزود: در پهنه پارک ملی گلستان به صورت پایلوت پنج مدل فناوری را با هدف تسهیل در سایر پهنه پارک های کشور تست می کنیم و چند شرکت بخش خصوصی دانش و ایده های خود را برای اجرای این پروژه پیاده خواهند کرد.
وی مدت اجرای این پروژه را 9 ماه و اعتبار آن را 45 میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت فناوری اطلاعات اعلام کرد.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: 26 پارک ملی و 150 زیستگاه حیات وحش مشتمل بر حدود 12 درصد از سطح کشور وجود دارد که امیدواریم این سطح در آینده به 15 درصد برسد.
عیسی کلانتری با مهم برشمردن اجرای پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث اظهارداشت: اجرای این پروژه ملی به محیط بانان کمک می کند از وقوع آتش سوزی ها و حضور شکارچیان در منطقه جلوگیری کنند.
وی افزود: از سال آینده ردیف بودجه اختصاصی برای پارک ملی گلستان مشخص خواهد شد.
معاون رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت استفاده از فناوری در حفظ محیط زیست گفت: اگر با درایت وزیر ارتباطات، فناوری نوین به کمک محیط زیست نمی آمد با توجه به وسعت جنگل ها و پارک های ملی کشور، جلوگیری از آتش سوزی ها و خطرات حضور شکارچیان غیرمجاز در کشور به ویژه بزرگترین پارک ملی ایران (گلستان) با شیوه سنتی گذشته امکان پذیر نبود.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم تفاهم نامه اجرای پروژه های نوین هوشمندسازی حفظ و حراست از محیط زیست و جنگل ها در هشت ماده میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امضا شد.
پارک ملی گلستان که دارای چهار پاسگاه سرمحیط بانی و 9 پاسگاه محیط بانی است، منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است.
این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.
پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است.
تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.
پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.
گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده ‌است.
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.
7481/3042/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.