حسین قنبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با تصویب این اعتبار که وزارت نیرو به دنبال افزایش مبلغ پیش بینی شده می باشد و تخصیص کامل آن، آبگیری سد چهل چای مینودشت از اواخر سال آینده آغاز می شود.
وی افزود: در سال جاری نیز از منابع ملی و مدیریت بحران در مجموع 300 میلیارد ریال برای ادامه عملیات اجرایی این سد که تکمیل و بهره برداری از آن نقش مهمی در تامین آب شرب چهار شهر گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و کلاله و 130 روستای این شهرستان ها دارد، تخصیص یافته است.
قنبری اضافه کرد: عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای که ازسال 1390 با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال بر روی سه رودخانه 'نرماب، چهل چای و خرمالو ' مینودشت واقع در شرق گلستان آغاز شده، هم اکنون حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: این سد بزرگ از نوع خاکی همگن به ارتفاع 60 متر و حجم مخزن 115 میلیون متر مکعب توسط وزارت نیرو و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا درحال احداث است.
مدیر امور منابع آب سه شهرستان گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش ادامه داد: علاوه بر تامین آب شرب چهار شهر و 130 روستا، کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در اراضی تحت پوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تلفیق آن با آب سطحی و نیز توسعه صنعت گردشگری از دیگر اهداف احداث سد نرماب چهل چای مینودشت است.
قنبری همچنین به میزان بارش های سال آبی جاری (اول مهر تا پایان آذر) در سه شهرستان حوزه فعالیت این اداره هم اشاره کرد و افزود: در مدت اشاره شده در گنبدکاووس 99.6 میلی متر، مینودشت 151.6 و در گالیکش 226.1 میلیمتر باران باریده است.
وی اضافه کرد: میزان بارش سه ماهه در گنبدکاووس 35.5 درصد، مینودشت 30.6 درصد و در گالیکش 66.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
شهرستان های گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش درشرق استان گلستان درمجموع حدود 500 هزار نفر جمعیت و حدود 230 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارند.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.