علی بیانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نصب و ایجاد هر گونه سازه بعنوان کمینگاه در شکارگاه ممنوع است اما برخی سودجویان با استفاده از اقلامی شبیه نی و گونه های نیزاری مبادرت به ساخت کومه های غیر مجاز برای کمین و شکار پرندگان می کنند.
وی بیان کرد: در این طرح با پایش پیاده حدود 100هکتار از پهنه آبی خلیج گرگان و بهره گیری از یک فروند قایق پارویی، این کمینگاه های غیرمجاز معدوم شد.
وی با بیان اینکه خلیج گرگان از مهم ترین و ارزشمندترین زیستگاه های فصلی پرندگان مهاجر کشور است افزود: هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان یکی از دغدغه های مهم سازمان حفاظت محیط زیست، اتخاذ تدابیر مناسب برای جلب همکاری و مشارکت سایر دستگاه ها و جوامع بومی و محلی برای حمایت از این پرندگان و جلوگیری از شکار غیرقانونی آنها است.
خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان است که به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی، فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.
این خلیج در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.
خلیج 4 هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابستگی دارد.
عمق خلیج گرگان که در برخی نقاط به حداکثر 3 متر می‌رسید اینک در اثر رسوب‌گذاری به 1.5 متر کاهش پیدا کرده و به سمت نابودی پیش می‌رود.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده در گلستان و بهشهر در استان مازندران واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.
این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستان گذران نقش مهمی دارد.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.