به گزارش خبرنگار ایرنا، علی نجفی نژاد روز سه شنبه در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در گرگان اظهار داشت: تاکنون منابع مالی و انرژی زیادی برای حل این مشکلات مصرف شده اما این تلاش ها در راستای اولویت ها و اصول علمی نبوده و به سرانجام مطلوب نرسیده است.
وی بیان کرد: نبود ثبات در سیاست ها، یکی از آسیب های جدی این بخش است که در نتیجه آن همه ساله طرح های جدیدی ارائه و بدون رسیدن به اهداف به حال خود رها می شود.
رییس دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان افزود: رویکردهای مدیریت خاک فقط به اقدامات فیزیکی و روشن کردن بولدرز و گریدر احتیاج ندارد بلکه باید با تدوین سیاست های درست و هدفمند و بهره گیری مداوم و موثر از علم روز با آسیب های آن مقابله کرد.
نجفی نژاد ادامه داد: در شرایطی که برخی کشورها با درک اهمیت مقوله خاک از ده ها سال قبل قوانین جدید و احیا کننده خاک را اجرا می کنند، لایحه جامع مدیریت خاک کشور از سالها قبل در نوبت تصویب مجلس است که نشان می دهد موضوع خاک در اندیشه تصمیم گیران کشور جایگاهی ندارد.
وی گفت : پس از وقوع سیل سال 80 و 81 گلستان قرار شد 130 هزار هکتار از اراضی شیب دار استان تثبیت شود اما از آن زمان تاکنون فقط خاک 10 درصد این اراضی با روش های گوناگون از جمله کاشت درخت تقویت و پایدار شد.
رییس دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان بیان کرد: عدم مدیریت خاک در گلستان هزینه های بیشماری به مدیریت کلان استان تحمیل می کند که از آن جمله می توان به تخریب سدها، پر شدن رودخانه ها از شن و ماسه و وقوع سیلاب اشاره کرد.
پنجم دسامبر مصادف با 13 آذر روز جهانی خاک است .
شعار امسال این روز جهانی'پیش به سوی رفع آلودگی خاک' و شعار ملی آن 'خاک مهمترین بستر مدیریت منابع آب در جهان' است.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.