به گزارش خبرنگار ایرنا همزمان با شدت یافتن موج سرما در شمال اوراسیا، کوچ طیف های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به زیستگاه های آبی و تالاب های گلستان بیشتر و ملموس تر شده است.
اگر این روزها گذری به تالاب های استان همچون گمیشان، آلاگل، آلماگل و آجی گل داشته باشید گونه های مختلفی همچون چنگر و خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم ها،‌ پرستوهای دریایی، سلیم ها و کاکائی ها را می بینید که با تحمل رنج هزاران کیلومتر سفر به گلستان آمده اند تا به دور ازسرمای استخوان سوز سیبری چند ماه را در آرامش در این استان شمالی ایران سپری کنند.
مهاجرت و حضور این میهمانان سرزمین های دور، جذابیت تالاب های استان را نیز چند برابر کرده و مناظر زیبایی را برای علاقمندان و دوستداران حیات وحش فراهم ساخته است.
درحالی که این میهمانان سفر چند هزار کیلومتری را به سلامت سپری می کنند، اما در برخی نقاط استان از آنان با گلوله استقبال می شود.
به گزارش ایرنا افرادی به دلیل خودخواهی، طمع وهوس های شخصی باسلاح و باروت به استقبال این گنجینه های ارزشمند زیستی می روند و فرصت حضور پرندگان مهاجر در زیستگاه های استان را به تهدیدی برای زندگی این گونه ها تبدیل می کنند.
برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش های حفاظتی، حمایت شده و گونه هایی مانند پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم سفید در معرض خطر انقراض هستند، اما این نگرانی ها مانع متخلفان حوزه شکار و صید نیست.
درهمین پیوند مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: طبق قانون حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود و علاقمندان به طبیعت و حیات وحش و ساکنان حاشیه تالاب ها همچون گذشته در حفاظت از این میراث های طبیعی ارزشمند محیط بانان را یاری کنند و میزبانی شایسته برای این میهمانان خارجی زیبایی بخش طبیعت گلستان باشند.
امیر عبدوس اظهارداشت: شهروندان وعلاقمندان به حیات وحش می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی، مراتب را از طریق تلفن شبانه روزی 1540به ماموران یگان حفاظت از محیط زیست استان اطلاع دهند.
استان گلستان با دارا بودن چهار تالاب بین المللی گمیشان، آلا گل، آجی گل و آلما گل و افزون بر یکصد کیلومتر نوار ساحلی در کرانه های دریای خزر و خلیج گرگان سالانه میزبان صدها هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر و زمستان گذران است.
تالاب گمیشان در شمال غرب و دیگر تالاب های بین المللی گلستان در شمال استان واقع است.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.