به گزارش ایرنا، بر اساس یک سنت قدیمی و مذهبی، همزمان با نزدیک شدن به سالروز ولادت پیامبر اسلام ص که به عقیده اهل سنت دوازدهم ربیع الاول است، شهر ها و روستاهای مناطق غربی و شمال غربی استان گلستان که ازجمله مناطق سنی و ترکمن نشین استان محسوب می شود، غرق در نور و شادمانی شدند.
ترکمن های منطقه در شهرهای سیمین شهر، آق قلا، گمیشان، بندرترکمن و حدود یکصد روستای منطقه به صورت خودجوش به غبار روبی مساجد اقدام و با نصب پارچه های رنگی و چراغ های رنگارنگ، خیابان ها، بازارها و مکان های عمومی را تزیین و ایجاد فضای شاد و نشاط جای جای این منطقه را به کانون مهر و محبت و وحدت و همدلی تبدیل کردند.
برگزاری محفل های نورانی تلاوت قرآن با حضور اساتید و قاریان اهل سنت و تشیع منطقه و دادن هدایایی به رسم یادبود به قاریان برتر و برگزاری آیین های مولودی خوانی از جمله برنامه های این آِیین هاست.
در همین پیوند دهیاری ها و شهرداری های منطقه نیز با چراغانی و آذین بندی شهر به برپایی ایستگاه های صلواتی و پخش شربت و شیرینی در این هفته اقدام می کنند.
شیعیان ساکن در این مناطق نیز دوشادوش برادران اهل سنت، به عنوان دل سپردگان و عاشقان پیامبر رحمت در این آیین ها حضور پرشور دارند.
حاج آخوند بایرام گلدی نبوی نژاد در جشن میلاد رسول اکرم که در خواجه نفس گمیشان برگزار شد، با بیان ویژگی های شخصیت عظیم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) برای هدایت و تربیت مسلمانان و نجات جامعه از جهل و نادانی متحمل سختی های فراوانی شدند و هیچ پیامبری به اندازه ایشان در این راه مرارت نکشیده است.
وی با بیان اینکه وحدت موجود میان فرقه های اسلامی در استان گلستان خدشه ناپذیر است، اضافه کرد: در آموزه های دینی و آیات نورانی قرآن کریم به مسئله وحدت تاکید فراوانی شده و هفته وحدت، نماد همدلی و صمیمیت در شهرهای مختلف استان و ایران اسلامی است.
حاج آخوند نبوی نژاد گفت: همه مردم بایستی تلاش کرده و مراقب باشند زمینه نفوذ بدخواهان دین مبین اسلام و دشمنان را در بین خود فراهم نکنند لازمه این کار این است که بصیرت و آگاهی مردم خوب باشد.
وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) حق حیات دینی و معنوی برگردن بشریت دارند و جهان اسلام به وجود چنین پیامبری افتخار می کند، افزود: بزرگترین معجزه پیامبر بعد از قرآن کریم، نجات بت پرستان از جهل و رساندن بشر از حضیض ذلت به اوج عزت است.
مولودی خوانی به مناسبت سالروز ایام ولادت پیامبر اسلام (ص)، ولادت امام صادق (ع) و هفته وحدت از دیگر برنامه های این آیین بود و در پایان با اهدای هدایایی از قاریان و حافظان برتر قرآن تقدیر شد.
در تقویم رسمی ایران از 12 ربیع‌الاول سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات اهل سنت تا 17ربیع‌الاول تاریخ ولادت آن حضرت براساس روایات موجود در منابع شیعه، هفته وحدت نامگذاری شده است
1860/7333
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.