به گزارش ایرنا، دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از روز سه شنبه 29 آبان تا دوم آذر در گرگان مرکز استان گلستان و از چهارم تا هفتم آذرماه نیز در گنبدکاووس در شرق این استان برگزار می شود که امسال دومین سال برگزاری آن در گنبدکاووس است.
مریم حاجی ابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که این جشنواره از سال گذشته در دو شهر گرگان و گنبدکاووس برگزار می شود، اظهار داشت: براین اساس دو نمایشگاه صنایع دستی برپا می شود که کل غرفه ‌های پیش‌ بینی شده برای آنها 273 غرفه است.
وی یادآور شد: افزایش 30 درصدی تنها بر اساس میزان تقاضای هنرمندان و افزایش غرفه ها نسبت به سال قبل است، اما نسبت به کل ادوار جشنواره، امسال رشد 65 درصد در این حوزه محقق شده است.
وی افزود: در نمایشگاه گرگان، مجموع غرفه ‌های سالن نمایشگاه صنایع دستی، 167 غرفه است که از این تعداد، غرفه ‌های صنایع دستی استان‌ ها 50 غرفه با مشارکت 50 هنرمند و صنعتگر صنایع دستی و هنرهای سنتی از 22 استان مختلف کشور است.
حاجی ابراهیمی ادامه داد: 47 غرفه هم به 350 هنرمند و صنعتگر استان گلستان اختصاص داده ایم که در قالب هنرمندان و صنعتگران آثار خود را ارائه دهند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی گلستان گفت: رشته ‌هایی مانند جاجیم‌ بافی، نمدمالی، پلاس‌ بافی، چرم ‌دوزی، سفالگری، معرق، منبت، ساخت زیور آلات سنتی، حصیربافی، ابریشم‌ بافی، تراش سنگ‌ های قیمتی و نیمه‌ قیمتی، دوخت پوشاک سنتی و رشته هایی از این قبیل، مراکز تخصصی صنایع دستی استان، صنایع دستی اقوام استان، فروشگاه ‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی استان، شرکت‌ های تعاونی فعال در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و انجمن هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان، غرفه های این بخش را تشکیل می دهد.
وی افزود: 45 غرفه هم به عرضه سوغات اصیل ایرانی از اقصی نقاط کشور با مشارکت 18 استان اختصاص داده شده که در کنار اینها، چهار غرفه هم برای معرفی شهرها و روستاهای جهانی و یا ملی در حوزه صنایع دستی پیش ‌بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه گنبدکاووس نیز 106 غرفه پیش بینی شده که از این تعداد 76 غرفه متعلق به رشته ‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی با مشارکت 19 استان و 57 تن از هنرمندان و صنعتگران استان و 30 غرفه هم متعلق به سوغات خواهد بود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی گلستان گفت: هنرمندان و صنعتگران شرکت کننده در نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی این جشنواره از استان های کردستان، خراسان شمالی، زنجان، گیلان، هرمزگان، خراسان رضوی، سمنان، مرکزی، بوشهر، قم، اردبیل، مازندران، چهارمحال و بختیاری، همدان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، تهران، خوزستان و اصفهان هستند.
حاجی ابراهیمی افزود: در بحث شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع دستی که در فهرست جهانی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده ‌اند، استان ‌های گیلان با غرفه برای شهر ملی رشت (رشتی‌ دوزی) و روستای ملی قاسم ‌آباد (چادر شب‌ بافی)، خراسان رضوی یک غرفه برای شهر جهانی مشهد (سنگ ‌های قیمتی) و استان همدان یک غرفه برای شهر جهانی لالجین (سفال) حضور دارند.
در گلستان هفت مرکز تخصصی صنایع دستی شامل مراکز تخصصی ابریشم‌ بافی رامیان و مینودشت (روستای دوزین)، نمدمالی آق ‌قلا، حصیربافی کردکوی (روستای مهترکلاته)، صنایع دستی علی‌ آباد کتول (روستای محمدآبادکتول)، مراکز خلاق نساجی گرگان (خانه تاریخی امیرلطیفی) و صنایع دستی گالیکش (روستای ینقاق) مشغول به فعالیت هستند که معرفی و نمایش فعالیت ‌ها و تولیدات آنها در این دوره جشنواره انعکاس خواهد داشت.
/3014/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.