به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز پنجشنبه در نشست با شهرداران استان گلستان در گرگان اظهار داشت: در خیلی از شهرهای کشور با وجود تلاش های زیاد شهرداری ها همچنان شاهد نارضایتی مردم از این نهاد عمومی به دلیل نبود اعتماد متقابل هستیم.
به گفته وی، حل مشکل بی اعتمادی مردم به شهرداری ها نیازمند آسیب شناسی و تلاش صادقانه فعالان این حوزه در مسیر تحقق مطالبات برحق جامعه است.
معاون وزیر کشور تاکید کرد: نتیجه جذب اعتماد مردم از سوی شهرداران که به صورت غیر مستقیم انتخاب آنان هستند حضور سرمایه گذار، بیشتر شدن فعالیت بخش خصوصی و افزایش درآمد پایدار برای شهرها است.
جمالی نژاد افزود: به دنبال تغییر نگاه بجای تغییر افراد در حوزه مدیریت شهری هستیم زیرا این موضوع از تولید ثروت، حل مسائل ترافیکی، خدمات شهری و تامین نیروی انسانی مهم تر است.
رییس سازمان شهرداری ها و دهیارهای کشور ادامه داد: نگاه به شهرهای توسعه یافته در کشورهای مختلف نشان می دهد یک شهردار فقط به خاطر انجام آسفالت برای معابر یا اجرای طرح های خدمات شهری به عنوان یک مدیر خوب شناخته نمی شود.
جمالی نژاد تاکید کرد: اولویت برای تعیین خوب بودن شهردار در این کشورها مسائل مختلفی مانند ایجاد سرمایه اجتماعی، رونق اقتصاد شهری، بهبود فضای کسب و کار، نشاط آفرینی در شهر و شفافیت در پاسخگویی به مردم است و می طلبد با تغییر نگاه شهرداران کشورمان را هم به این مسیر سوق داد.
وی با یادآوری اینکه در خیلی از شهرها طرح های مختلف بدون پشتوانه علمی انجام می شود، گفت: ارائه برنامه های پنج ساله از سوی شهرداران علاوه بر راحت کردن ورود وزارت کشور برای کمک به اجرا، مدیران بعدی حوزه شهری را نیز موظف به اجرای آن می کند.
معاون وزیر کشور هماهنگی میان دستگاه های اجرایی و شهرداری های استان گلستان در حوزه مدیریت شهری را خوب ارزیابی کرد و افزود: شرایط اقتصادی کشور حساس است از طرفی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بضاعت چندانی ندارند.
استاندار گلستان نیز در این نشست گفت: حوزه مدیریت شهری نباید هیچ وقت خود را متکی به وزارت کشور و استانداری بداند و نیاز است با فراهم سازی شرایط روی پای خود بایستند.
سید مناف هاشمی تاکید کرد: شهرداری های گلستان باید بتوانند در حوزه کاری خود زمینه سرمایه گذاری بر اساس ظرفیت های منطقه از جمله در بحث گردشگری را فراهم کنند تا مسافران با مشاهده مجتمع های تفریحی و اقامتگاه های بوم گردی تمایل بیشتری به ماندن در استان داشته باشند.
استاندار گلستان با تصریح بر اینکه شهرداری ها باید با همکاری شوراها به دنبال درآمدزایی پایدار باشند، گفت: بررسی پرونده تمام کارکنان 33 شهرداری گلستان نشان می دهند حقوق دریافتی برخی کارکنان شهرداری شهرهای کوچک استان از معاون استاندار بیشتر است.
وی تاکید کرد: شهرداری ها باید با کاهش هزینه ها به سمت توسعه شهری حرکت کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز گفت: امسال درآمد شهرداری های استان نسبت به سال قبل کمتر بود و پرداخت حقوق در بعضی از شهرداری ها تا چهار ماه عقب افتاده است.
میرمحمد غراوی افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود 17 میلیارد و 900 میلیون تومان از منابع استانی به شهرداری های 33 گانه گلستان اختصاص یافت که نسبت به 10 میلیارد ریال پرداختی سال قبل رشد خیلی خوبی داشته است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان نیز در این نشست گفت: 33 شهر در این استان وجود دارد و بودجه کل شهرداری ها 475 میلیارد تومان است که 330 میلیارد تومان آن مربوط به دو شهر بزرگ گرگان و گنبدکاووس و 145 میلیارد تومان به 31 شهرداری دیگر اختصاص دارد.
طیبه خلیلی افزود: با توجه به کاهش سطح درآمد، رکود ساخت و ساز و قطع کمک مالی سازمان شهرداری ها میانگین تحقق بودجه شهرداری های استان از محل تبصره دو ماده 39 مالیات بر ارزش افزوده تا شهریورماه امسال 28 درصد بوده است.
به گزارش ایرنا 941 روستا و 33 نقطه شهری در استان گلستان با جمعیت نزدیک به 1.9 میلیون نفر وجود دارد.
3042/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.