حجت الاسلام و المسلمین علی فتحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این مراسم برای دومین سال پیایی با حضور هیات های مذهبی گنبدکاووس ساعت 9 روز اربعین (سه شنبه هشت آبان) در این آستان مقدس برگزار می شود.
وی افزود: علاوه بر این، عزاداران حسینی از شهرهای همجوار گنبدکاووس مانند آزادشهر و رامیان، مینودشت و گالیکش درشرق گلستان نیز درقالب پیاده روی در آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) این شهرستان حضور می یابند.
حجت الاسلام فتحی اضافه کرد: هماهنگی های لازم با بخشدار مرکزی، دهیاران و اعضای شورای اسلامی چند روستای واقع در مسیر حرکت عزداران شهرهای همجوار مانند اسلام آباد، قوینلی و حسن آباد شده تا با برپایی ایستگاه صلواتی از این دسته های پیاده روی عزاداران پذیرایی نمایند.
وی تصریح کرد: شهرداری، اتاق اصناف، آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) و برخی خیرین گنبدکاووس نیز با برپایی ایستگاه صلواتی در ورودی این شهر از سمت مینودشت و آزادشهر از دسته های پیاده روی عزادارن حسینی پذیرایی می کنند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس همچنین گفت: در مراسم اربعین امسال، اجرای نمادین حرکت کاروان اسرای کربلا با عنوان کاروانی در سوگ آفتاب توسط مجموعه فرهنگی و مذهبی روستای سیدآباد آزادشهر و اجرای تعزیه خوانی نینوا توسط گروه تعزیه روستای مرزبن این شهرستان، از ساعت 14 به بعد در محل آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبد برگزار می شود.
حجت الاسلام فتحی افزود: هماهنگی با صدا و سیمای مرگز گلستان برای پخش مستقیم مراسم عزاداری اربعین حسینی در امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس شده است.
به گزارش ایرنا، امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورده است، یاد می شود.
گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با 700 نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد.
والی خراسان (نصر) همراه 80 هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی قیام یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.