به گزارش خبرنگار ایرنا، گلستان با وجود برخورداری از پیشینه ای درخشان در تاریخ کشتی ایران و سهم موثر و ماندگار در این رشته، در سال های اخیر نشانی از روزهای اوج خود ندارد.
در گذشته مدال آوری های متوالی رضا سوخته سرایی، رمضان خدر، اویس ملاح و بسیاری دیگر از کشتی گیران در رقابت های معتبر جهانی و آسیایی، گلستان را به منطقه ای با استعدادهای تمام نشدنی تبدیل کرده بود که می توانست در همه مسابقات رد پایی در موفقیت، مدال و قهرمانی داشته باشد.
اما کم توجهی به استعدادیابی روند رو به پیشرفت این ورزش را کند کرد و آرام آرام سلطنت گلستان به خصوص بخش های غربی این استان در کشتی کشور رو به افول گذاشت تا زمینه برای ظهور ستاره هایی از شهرهای دیگر مانند جویبار مازندران فراهم شود.
شهر کوچک نوکنده گلستان که روزی معدن ستاره سازی و قهرمان پروری کشتی محسوب می شد، اینک پس از سالها دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی همچون کمبود امکانات، نبود زیرساخت های مناسب و کم توجهی به استعدادیابی، از روزهای خاطره ساز و تاثیرگذار خود فاصله گرفته است.
کشتی گلستان به تازگی با شروع و اجرایی شدن برخی برنامه های ورزشی واستعدادیابی، رونق و امیدواری دوباره یافته است.
اینک غول خفته کشتی استان در حال برخاستن بوده و در سایه توجه بیشتر و همت مداوم در فراهم آوردن نیازهای لازم برای کشف استعدادها و پرورش آنها، گلستان به دنبال پس گرفتن جایگاه از دست رفته و رسیدن به رده های بالای کشوری این ورزش و کسب افتخار در رویدادهای معتبر است.
یکی از اقدامات موثر مسوولان کشتی و ورزش گلستان، پذیرش میزبانی از مسابقات گوناگون است که می تواند موجب افزایش انگیزه جوانان برای ورود به این رشته در کنار جلب توجه حامیان مالی برای حمایت از تیم های کشتی استان شود.
علاوه بر آن حضور در لیگ کشور برای فراهم کردن فرصت نمایش توانایی های کشتی گیران بومی، دیگر اقدام موثر گلستان است که توانسته با کسب نتایج به رونق بیشتر این رشته کمک کند.
در فصل گذشته لیگ دسته اول کشتی کشور 2 تیم از گلستان شرکت کردند که تیم راه و شهرسازی موفق به کسب جواز صعود به لیگ برتر شد و هیات کشتی بندرگز با وجود شایستگی از رسیدن به این مرحله بازماند.
راه و شهرسازی گلستان در ادامه با به خدمت گرفتن کشتی گیران باتجربه و تقویت تیم در لیگ برتر شرکت کرد و مطابق انتظار راهی مرحله نیمه نهایی شد تا به قهرمانی نزدیکتر شود.
همانند مرحله نهایی لیگ دسته اول، هیات کشتی گلستان میزبانی مرحله پایانی لیگ برتر را درخواست کرد که با موافقت فدراسیون این مسابقات دهم آبان در گرگان برگزار خواهد شد.
دبیر هیات کشتی گلستان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در گروه الف این مسابقات بیمه رازی بابل و راه و شهرسازی گلستان و در گروه ب نیز آرش زین بابل و پاس ستارگان ساری به عنوان تیم های اول و دوم به مرحله نهایی صعود کرده اند.
مرتضی اسدی گفت: مقدمات لازم برای برگزاری این مسابقات فراهم است و امیدواریم با استفاده از امتیاز میزبانی، تیم راه و شهرسازی گلستان عنوان قهرمانی این دوره را کسب کند.
وی، همچنین به رقابت های بین المللی کشتی آزاد و فرنگی نونهالان جام روز کودک در گلستان اشاره کرد و گفت: این مسابقات از 29 آبان تا 3 آذرماه در شهر گرگان برگزار می شود و کشتی گیران تیم های مطرح این رده سنی در جهان و چند تیم از ایران به صورت تیمی و انفرادی با هم مسابقه خواهند داد.
به گفته وی، توجه بیشتر به رده های سنی پایه به عنوان یکی از اولویت های کشتی گلستان، به کشف استعدادهای جدید منجر شده و قهرمانی های آینده کشتی استان در مسابقات معتبر را تضمین خواهد کرد.
به گزارش ایرنا رضا سوخته سرایی با دو مدال نقره مسابقات جهانی و چهار مدال طلا در بازی های آسیایی، اویس ملاح با دو مدال در بازی های آسیایی و مرحوم رمضان خدر با نایب قهرمانی مسابقات جهانی و مقام پنجمی المپیک کانادا، از چهره های ماندگار کشتی گلستان در عرصه های جهانی و بین المللی هستند.
حدود 2هزار و 500وزشکار گلستان به صورت حرفه ای کشتی می گیرند.
3091/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.