همجواری با ترکمنستان و تردد روزانه از مرز اینچه برون، قرار داشتن در مجاورت جاده بین المللی مشهد، فعالیت 2 فرودگاه در گرگان و کلاله و برخورداری از ظرفیت راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران از جمله مزیت هایی است که می تواند موجب افزایش صادرات کالاهای گلستان به خارج مرزها شود.
کیفیت بالای محصولات تولیدی گلستان به خصوص در بخش کشاورزی، زراعی و شیلات در کنار توانمندی متعدد بخش صنایع دستی فرصتی است که در صورت بهره برداری هدفمند می تواند به منبعی دائمی برای کسب درآمد ارزی و تغییر چهره استان در مسیر شکوفایی و توسعه تبدیل شود.
سرمایه گذاری در بخش شیلات با هدف افزایش تولید میگو و صادرات این محصول آبزی یکی از اقدامات موثر گلستان در سال های اخیر است که توانسته ظرفیت افزایش درآمدهای ارزی و ایجاد مشاغل جدید و پایدار را برای استان فراهم کند.
تنها مجتمع تولید میگو شمال کشور نیز در شهر ساحلی گُمیشان واقع در شمال غرب گلستان قرار دارد و مطابق اعلام مسوولان شیلات امسال از این مزارع 2500 تن میگو برداشت میشود که 80 درصد آن از امکان صادرات برخوردار است.
یکی از آسیب های صادرات محصولات تولیدی گلستان نداشتن برند مناسب و در نتیجه استقبال نکردن بازار از این تولیدات است.
در حالی که سال های قبل میگوی گلستان با برند سایر استان ها صادر میشد امسال این محصول برای صادرات مستقیم به اتحادیه اروپا مجوز صادرات گرفت تا نام استان زینت بخش بازار آبزیان قاره سبز شود.
به جز میگو، گلستان در بخش های دیگر هم ظرفیت صادرات مستقیم با برند استان را دارد اما نبود صنایع بسته بندی و نشانه مناسب برای محصول با ارزشی مانند زعفران موجب شده بخش عمده تولید این محصول با قابلیت بالا برای صادرات و ارزآوری فراوان به صورت فله ای راهی استان های دیگر شود و گلستان از این بازار پرمنفعت کم نصیب بماند.
سیب زمینی، انواع مرکبات، انار و بسیاری محصولات باغی گلستان هم با وجود کیفیت بالا و تولید فراوان در نتیجه خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی سهم زیادی از بازار ملی و فراملی ندارد.
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گلستان سالانه چهار میلیون و 500 هزار تن محصول در استان تولید می شود که در شش ماه نخست امسال هفت هزار و 883 تن انواع محصول کشاورزی فرآوری شده به خارج کشور صادر شد و درآمد 6 میلیون و 59 هزار دلاری را نصیب استان کرد.
علاوه بر قابلیت بالای بخش کشاورزی گلستان برای نقش آفرینی در صادرات، تولید انواع صنایع دستی در کنار امتیاز همجواری با ترکمنستان هم فرصت افزایش درآمدهای ارزی استان است.
به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان امسال 336 هزار دلار انواع صنایع دستی تولیدی استان به کشورهای مختلف صادر شد اما به دلیل فعال نبودن پایانه تخصصی صادرات بسیاری از تولیدات این بخش از گمرک استان های دیگر صادر می شود و بر همین اساس آمار دقیقی از آن وجود ندارد.
برپایه آمار گمرک گلستان هم در نیمه نخست امسال 185 هزار تن انواع کالا شامل انواع میلگرد و آهن، مواد لبنی، رب گوجه فرنگی و پلی استایرن از استان صادر شد که نقش محصولات تولیدی کشاورزی و باغی و صنایع در آن اندک و کمتر از انتظار است.
به نظر می رسد سهیم شدن در بازارهای خارج کشور و صادرات انواع محصول تولیدی گلستان نیازمند تکمیل فرایندهایی همچون صنایع تبدیلی و فرآوری، بسته بندی مناسب و پیدا کردن بازار مصرف و بازاریابی است موضوعی که تشریک مساعی تمام مسوولان و هم افزایی دستگاههای ذیربط را طلب می کند.
از سال 1376 و با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، بیست و نهم مهر ماه به عنوان روز ملی صادرات نامگذاری شد.
3091/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.