مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان روز دوشنبه با اعلام این مطلب به ایرنا گفت: تفاهم نامه اخیر امضا شده میان استانداران گلستان و منگستائو بیشتر در راستای پیگیری مفاد تفاهم نامه سال 95 و ارایه ساز و کار برای رفع موانع سر راه مفاد آن و شتاب در توسعه روابط به ویژه تجاری - اقتصادی است.
عباس اغنامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این، آسان سازی در کاهش زمان صدور ویزا از سوی دو طرف، رونق گردشگری سلامت، همکاری بانکی و فعال کردن شعب ارزی در منگستائو و گلستان به منظور جابجایی ارز تجار، ایجاد سرای تجاری ظرف یکماه در هر دو استان، شتاب در کشت فراسرزمینی در قزاقستان و استفاده از این ظرفیت و برقراری خط هوایی گرگان – آکتائو از جمله مسایلی است در این سفر پیگیری و بر تحقق آن تسریع شد.
به گفته وی یکی از مفاد تفاهم نامه جدید امضا شده بین استانداران، اجرای موثر مفاد تفاهم تکمیلی ضمن معرفی نماینده تام الاختیار از سوی دو طرف برای پیگیری آن است بطوریکه هر 6 ماه یکبار نتیجه اقدام ها به اطلاع یکدیگر رسانده شود.
به گزارش ایرنا در راستای توسعه همکاری ها جمعه گذشته سید مناف هاشمی استاندار گلستان به همراه جمعی از مسوولان دولتی و بخش خصوصی استان به شهر آکتائو مرکز ایالت منگستائو قزاقستان سفر کرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم در این پیوند به ایرنا گفت: مفاد تفاهم نامه امضا شده میان روسای اتاق دو طرف شامل اعزام و پذیرش هیات های تجاری – اقتصادی، توسعه گردشگری، ایجاد کشتارگاه، واحدهای تولید مرغ، مزارع پرورش ماهیان خاویاری و میگو، کارخانه لبنیات و گلخانه و توسعه باغ های مثمر در منگستائو است.
علی محمد چوپانی افزود: در نشست میان روسای اتاق بازرگانی دو استان همکاری برای راه اندازی سرای تجاری میان گرگان و آکتائو با هدف آسان سازی بیش از گذشته روابط تجاری - اقتصادی و تقویت سکوی تجارت میان طرفین در سال جاری است.
وی در خصوص راه اندازی خط هوایی گرگان – آکتائو افزود: در این زمینه مدیران کل فرودگاه های دو استان (گلستان و منگستائو) نشستی برگزار و قرار شد از طریق شرکت های خصوصی این پیشنهاد گلستان هرچه زودتر عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا اکنون خط هوایی میان ایران و قزاقستان برقرار نیست و سفر فعالان اقتصادی دو کشور از طریق تهران – باکو (آذربایجان)، باکو – آلماتی و آلماتی – آکتائو صورت می گیرد.
این در حالیست که با راه اندازی خط هوایی گرگان - آکتائو نه تنها این ارتباط برقرار می شود بلکه مسافت طی شده مستقیم به مدت 1.5 ساعت کاهش می یابد.
چوپانی، مذاکره میان مسوولان جهادکشاورزی، صنعت و معدن و تجارت، شیلات و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با طرف مقابل در زمینه های مختلف از جمله لبنی، شیلات، بانکی و گردشگری سلامت، نشست با اعضای اتاق بازرگانی و مسوولان دولتی دو استان، بازدید از پایانه دریایی و بندر 'قوریق' را از دیگر برنامه ها و رهاوردهای سفر به شهر آکتائو برشمرد.
استان گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان قرابت های دیگری هم با این کشور دارد چراکه 1500 خانوار قزاق با جمعیتی قریب به شش تا هشت هزار نفر از گذشته های دور در گرگان ساکن شده اند.
علاوه بر این گلستان از نزدیک ترین استان های ایران با قزاقستان محسوب می شود و این جایگاه مطلوبی در راستای توسعه همکاری ها و ارتباطات بین دو کشور ایجاد کرده است.
ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و ارتباط دریایی از طریق خزر از دیگر مزیت ها در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان است.
جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر ساکن در 14 استان بوده، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.
6204/1648/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.