به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، مختار مهاجر روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان کلاله افزود: علاوه بر این، کشاورزان گلستان با تولید بهترین نوع گندم در کشور، 13 درصد از نان مصرفی کشور را نیز تامین می کنند.
وی با بیان اینکه دانه روغنی و گندم از پارامترها و ارقام اساسی مورد نیاز کشور هستند، اظهار داشت: علاوه بر اینکه بهترین نوع گندم در گلستان تولید می شود، بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، روغن کلزای تولیدی گلستان یکی از بهترین انواع روغن خوراکی است.
مهاجر همچنین با اشاره به توسعه باغات زیتون در گلستان تصریح کرد: بر اساس آزمایش های صورت گرفته و اعلام سازمان جهانی خوار و بار (فائو)، روغن زیتون تولیدی درایران بهترین نوع در جهان شناخته شده است.
وی با اشاره به نقش بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال گفت: اشتغالزایی در بخش کشاورزی ارزانتر از سایر بخش ها است و براین اساس 87 درصد از اعتبارات اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاوررزی گلستان اعلام کرد: این استان رتبه اول کشور در اشتغالزایی روستایی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد : با تلاش ها و پیگیرهای صورت گرفته در حال حاضر آمار اسب ترکمن به هشت هزار رأس افزایش یافته و برای 3 هزار و 800راس اسب نیز شناسنامه صادر شده است.
وی تصریح کرد : پرورش اسب علاوه بر اینکه در ارزش های دینی مان مورد تاکید قرار گرفته، درایجاد اشتغال و درآمدزایی برای خانواده نقش به سزایی دارد.
مهاجر با بیان اینکه 400 نوع گیاه دارویی در گلستان شناسایی شده است، اظهار داشت جهاد کشاورزی برای شناسایی گونه های برتر گیاهان دارویی، مشاوران بین المللی این رشته را به خدمت گرفته و در حال حاضر این مشاوران در جنگل ها، مراتع و کوهستان های استان برای شناسایی گونه های برتر گیاهان دارویی مشغول فعالیت هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه بارندگی های اخیر در گلستان به کشت پاییزه کشاورزان سرعت بخشیده است افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته در سال زراعی 97- 98 میزان بارندگی در گلستان 10 درصد بیشتر از سال زراعی 97-96 خواهد بود.
وی ، زراعت کلزا را مناسب برای رعایت تناوب زراعی گندم اعلام کرد و گفت: به عنوان تناوب زراعی 18 هزار هکتار کشت پاییزه کلزا برای کلاله پیش بینی شده و در تامین بذر مورد نیاز کلزا کاران این شهرستان با هیچ مشکلی روبرو نیستم.
رئیس جهاد کشاورزی گلستان افزود: برای کشت گندم در استان 48 هزار تن بذرگواهی شده ذخیره کرده ایم و در تامین سایر نهاده های زراعی نیز با مشکل خاصی روبرونیستیم.
فرماندار کلاله نیز در این جلسه اظهار داشت: ایجاد اشتغال ، توسعه گردشگری و درآمدزایی برای روستاییان از ظرفیت های شاخص پرورش اسب در این شهرستان است.
محمد حمیدی به برگزاری هرساله جشنواره ملی اسب اصیل ترکمن در این شهرستان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره در احیا و گسترش اسب اصیل ترکمن و افزایش آمار اسب های اصیل به 8 هزار راس نیز در توسعه گردشگری و شناسایی ظرفیت های اشتغال و درآمدزایی برای خانواده ها، نقش به سزایی داشته است.
فرماندار کلاله در ادامه از رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خواست برای اختصاص 28میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده برای تامین زیرساخت ها واحداث سایت پرورش اسب در این شهرستان تلاش ها و پیگیری های لازم را داشته باشد.
وی به موضوع کشت شالی و تبدیل آن به مشکل جدی و لاینحل درتامین آب این شهرستان اشاره کرد وگفت : سازمان جهادکشاورزی به عنوان متولی ساماندهی و مدیریت بخش کشاورزی، اختصاص کشت جایگزین برای کشت شالی را مورد توجه و پیگیری قرار دهد.
حمیدی به افزایش کشت کلزا درکلاله اشاره کرد وگفت: براساس ارزیابی های صورت گرفته درسال زراعی 97- 98 سطح زیر کشت کلزا در کلاله با 2.5 برابر رشد نسبت به سال گذشته به 20هزار هکتارافزایش می یابد.
شهرستان کلاله با بیش از130هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.
/1860/ 7478
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.