به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین مهماندوست روز پنجشنبه در جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی این شهرستان افزود: در گنبدکاووس 250 هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که تاکنون برای 193 هزار و 244 نفر آنان کارت صادر شده است.
وی از آمادگی اداره ثبت احوال، چهار دفتر خدمات پیشخوان دولت و یک ایستگاه سیار برای دریافت تقاضای صدور کارت هوشمند ملی در سطح شهرستان گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: 22 درصد افراد باقی مانده که هنوز برای کارت خود اقدام نکردند، به دلایل مختلف از جمله بالا بودن هزینه مقاومت می کنند.
مهماندوست تصریح کرد: به دلیل برخی مشکلات سخت افزاری 60 هزار کارت هوشمند ملی آماده چاپ در استان گلستان وجود دارد که در روزهای آینده چاپ و در اختیار متقاضیان گذاشته می شود.
رییس اداره ثبت احوال گنبدکاووس همچنین با ارائه گزارشی از ثبت وقایع حیاتی چهارگانه ولادت، وفات، طلاق و ازدواج در این شهرستان، گفت: با مشارکت و همکاری خوب دهیاران، بهورزان روستایی، مراکز درمانی، پزشکان، پزشکی قانونی و متولیان آرامستان ها حدود 99 درصد ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی انجام می شود.
وی افزود: در نیمه نخست امسال 4230 واقعه ولادت، 758 وفات، 1800 ازدواج و 328 واقعه طلاق ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ولادت ها 7،4 درصد کاهش داشته و ثبت واقعه طلاق 25 درصد، وفات 3،6 درصد و ازدواج 2،7 درصد افزایش یافته است.
مهماندوست از وقوع پدیده فرزندخواندگی در گنبد نیز خبر داد و گفت: این پدیده که درحال تبدیل شدن به یک معضل است، نیاز به اصلاح قوانین یا پیدا کردن راهکاری مناسب دارد.
وی اضافه کرد: به طور میانگین ماهانه یک یا دو مورد از فرزندخواندگی در این شهرستان گزارش می شود و برخی از خانم ها برای بستگان خود فرزندآوری می کنند و اطلاعات نادرست به پزشکان، مراکز درمانی یا خانه های بهداشت روستایی می دهند.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش های ثبت احوال و دستگاه های متولی در ثبت وقایع حیاتی، گفت: ثبت بموقع این وقایع، الزام قانونی است و نقش مهمی در برنامه ریزی های مسئولان برای توسعه دارد.
فرهاد شیبک باتاکید بر ضرورت ثبت به موقع وقایع حیاتی، نقش رسانه های گروهی را در فرهنگ سازی در این حوزه و نیز برگزاری کلاس های آموزشی تخصصی برای دیگر ادارات و نهادها که با ثبت احوال همکاری دارند را مهم دانست.
وی افزود: اگر ثبت بموقع وقایع حیاتی در منطقه گنبدکاووس که اتباع بیگانه نیز درآن زندگی می کنند، به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، از بسیاری تخلفات و سوء استفاده های هویتی که به امنیت جامعه نیز ضربه می زند، پیشگیری می شود.
شیبک درخصوص معضل فرزندخواندگی نیز گفت: این معضل باید از مبادی رسمی و قانونی رفع شود درغیر این صورت انجام آن از مبادی غیر رسمی، پیامدها و آسیب هایی را متوجه خانواده و جامعه می کند که بعضا جبران ناپذیر است.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.