به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا، محمدحسین طالبیان افزود: ایران به دلیل قدمت و تاریخ 10 هزار ساله تمدن بشری از غنای عظیم میراث و آثار تاریخی ملموس و غیرملموس برخوردار است و بر همین اساس حداقل تعداد 50 اثر دیگر نیز وجود دارد که در انتظار گنجانده شدن در فهرست موقت یونسکو می باشند.
وی مجموع آثار تاریخی ایران را یک میلیون اثر اعلام کرد که از این تعداد تاکنون تنها 23 مورد در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است.
وی، خانه ها و حمام های ایرانی، استفاده از انرژی باد در قالب آسیاب های بادی با قدمت 750 سال، روستاهای تاریخی همچون کندوان، ماسوله، ابیانه و میمند، معماری بومی، آیین ها و مراسمات و آداب مناطق مختلف، میراث صنعتی مثل راه آهن و شاهکارهای مهندسی مدرن را از جمله رویکردهای پیگیری شده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای معرفی ایران به جهانیان نام برد.
طالبیان، جنگل های هیرکانی به وسعت دو میلیون هکتار واقع در استان های گیلان، مازندران، سمنان و گلستان را از رئوس فعالیت های میراث فرهنگی ایران برای ثبت در فهرست یونسکو نام برد که قرار است در تیرماه سال آینده نشست بررسی آن برگزار شود.
وی با اشاره به قدمت تاریخی و کهن ایران در ساخت و طراحی قنوات در شهرها و روستاهای مختلف، از مستند سازی تعداد 120 هزار حلقه قنات در اقصی نقاط کشور توسط میراث فرهنگی خبر داد و گفت: طبق اسناد و مشاهدات عینی هم اکنون تعداد 37 هزار رشته قنات زنده در ایران وجود دارد که از این تعداد 11 قنات برای بررسی های علمی و مرمت های کارشناسایی انتخاب شده اند.
طالبیان ادامه داد: قنات زاج در یزد به طول 11 کیلومتر و یا قنات قصبه گناباد مربوط به دو هزار و 500 سال پیش است که آب آن بدون پمپ به روستاها می رسد و عمق مادرچاه آن بیش از 300 متر است.
2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.