به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بخش وسیعی از اراضی شمال گلستان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک، شیب کم اراضی و شوری امکان کشت قابل قبولی نداشته و طرح های زهکشی این زمین ها در شمال غرب استان نیز در حال اجرا می باشد.
در مجموع حدود 280 هزار هکتار اراضی اولویت دار گلستان باید زهکشی شود.
افراسیاب میرزایی رییس گروه طرح های شبکه های آبیاری آب منطقه ای گلستان در گزارشی از وضعیت اجرای طرح زهکشی زمین های استان، اظهار داشت: هم اینک با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، استانداری و اتاق بازرگانی پیگیر تامین مالی اجرایی شدن این بخش هستیم.

*پیشرفت 40 درصدی طرح های زهکشی
وی اضافه کرد: اکنون پیشرفت کلی طرح زهکشی اراضی اولویت دار استان در محدوده 22 هزار هکتاری ( تعهد سفر دولت تدبیر و امید) حدود 40 درصد است.
به گفته وی، از 24 اردیبهشت 96 قراردادهای اجرایی با پیمانکاران منعقد شده و هم اینک حدود 10 هزار هکتار از زهکش های اصلی در شمال غرب استان آماده بهره برداری است.
وی اضافه کرد: برآورد شرکت آب منطقه ای گلستان برای اولویت یک و دو، (تعهدات دولت) در اجرای این پروژه یکهزار و صد میلیارد ریال بوده و در سال های 95 و96 حدود 550 میلیارد ریال اعتبار به این طرح تخصیص یافته است.
میرزایی گفت: با توجه به مساعدت ها و روند اجرایی پروژه ها، تعهدات سفر دولت در سطح 22 هزار هکتار تا 15 ماه آینده تکمیل وآماده بهره برداری کامل می شود.
رییس گروه طرح های شبکه های آبیاری و زهکشی آب منطقه ای گلستان افزود: همچنین این شرکت پیگیر اجرای طرح مزارع پایلوت در سطح 150 هکتار برای استفاده از آب های نامتعارف است که در این راستا تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تامین بخشی ازهزینه های مشاوره ای و خدمات فنی منعقد شده است.
به گفته وی، اراضی مورد نیاز جهت اجرای مزارع پایلوت در بخش های مختلف محدوده طرح زهکشی 280 هزار هکتاری خریداری و یا به نحوی در اختیار طرح قرار گرفته است.
میرزایی گفت: در این پروژه با استفاده از آب های نامتعارف موجود و زهکش ها، اقدام به کشت گیاهان و پرورش گونه های مختلف زیستی می شود که نتیجه حاصل از مزارع پایلوت در کل طرح تعمیم یافته و در اشتغال پایدار، توسعه اقتصادی و اجتماعی و بهبود وضعیت زیست محیطی نقش آفرینی می کند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 650 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های تولید محصولات زراعی به شمار می رود و اجرای طرح زهکشی اراضی برای ارتقای راندمان مصرف آب، کاهش استفاده از نهاده ها و افزایش تولید ضروری است.
اقتصاد اصلی جمعیت یک میلیون و 863 هزار نفری در گلستان بر پایه کشاورزی و تا حدودی دامپروری و ماهیگیری استوار است.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.