به گزارش خبرنگار ایرنا در این میزگرد استاد دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران و مولف چند کتاب در حوزه مد گفت: پوشاک به عنوان دومین نیاز بشری و اجتماعی بودن به عنوان سومین محور در زندگی هر فرد لحاظ می شود.
'سمانه شهری نژاد' اظهار داشت: پوشاک یک رسانه هویتی برای اجتماعی بودن فرد است.
وی با تعاریفی از پوشش، لباس، پوشاک و مد تصریح کرد: مد امروز در واقع دغدغه فرهنگی است و هر کس بنا به سلایق خود تعریفی از آن دارد، اما اولین استفاده کنندگان این واژه قوم 'مادها' بودند که برای سوارکاری بجای پوشش های گشاد خود، لباس های امروزی سوارکاری را طراحی و استفاده کردند.
وی با اشاره به این که در جهت گیری مد سه عامل نقش دارد که شامل 'رسانه، اقتصاد و فرهنگ' است، افزود: رسانه در تنویر افکار عمومی برای پذیرش مد، شرایط اقتصادی افراد برای خرید آنچه مد می شود و فرهنگ پذیرفتن مد، نقش دارد.
یک طراح لباس نیز گفت: در بحث مد آنچه اهمیت دارد، سلامت پوشش یعنی نوع و جنس پارچه بوده که باعث تندرستی بدن و احساس خوب می شود.
مریم کردی اظهارداشت: وجود زمینه های تاریخی و فرهنگی در هر کشوری در پذیرش مد تاثیرگذار است.
این استاد دانشگاه افزود: در بحث سلامت جسم و روح در کنار رنگ باید به مساله جنس پارچه با توجه به پوشش های بومی و محلی و تولیدات استانی توجه کرد.
وی همچنین یادآور شد: تا زمانی که مسوولان به عنوان متولیان امر از ما لباس، طرح و پارچه خریداری نکنند، نمی توانیم کار خود را توسعه دهیم.
این طراح با ابراز نارضایتی از پوشاک مدارس اضافه کرد: برخی مسوولان به جای توجه به سلامت دانش آموزان، با طراحان و تولید کنندگان پارچه های نامرغوب و بی کیفیت برای دوخت لباس مدرسه قرار داد منعقد می کنند.
محسن غنودی یکی از فعالان و نویسندگان حوزه مد نیز گفت: تعریف پوشش، مد و مد گرایی باید بر مبنای فرهنگ جامعه اسلامی باشد.
هدی حسینی تولید کننده پارچه های ابریشمی در گلستان هم گفت: به علت گرانی مواد اولیه، هزینه تولید نهایی برای تولیدکنندگان سنگین می شود و خریدار نیز تمایلی به خرید با این قیمت ها ندارد و اینگونه بازار پارچه های نامرغوب و ارزان گرمتر می شود.
یگانه هجی آبادی محقق در زمینه مد و مدگرایی نیز گفت: حدود 80 درصد جامعه معنی صحیح مد را درک نکرده، اما نوع پوشش خود را براساس مد بیان می کنند.
به گفته وی، مد یک پیروی کورکورانه است، مد و مدگرایی تنها در لباس نیست، بلکه در همه بخش های زندگی می توان مد را وارد کرد.
این میزگرد از سوی ماهنامه فرهنگی، اجتماعی بادنما و با همکاری معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گستان برگزار شد.
/1648/3014
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.