عباسعلی آقایی مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال های اخیر مطالعات و تحقیقات فراوانی برای اجرای این طرح انجام و با نتایج آن، مزارع کوچک و بزرگ پرورش ماهیان خاویاری در گلستان راه اندازی شد.
وی بیان کرد: تکثیر مولدین وحشی، تکثیر خارج از فصل، دورگه گیری و بکارگیری تکنولوژی پرورش گونه های مختلف ماهیان خاویاری از جمله اقدامات انجام شده برای توسعه تولید و پرورش این گونه ها است.
رییس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی مستقر در استان گلستان، افزود: در سال های اخیر با صید بی رویه و غیرمجاز، ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر به شدت کاهش یافته که اجرای طرح های پرورش مصنوعی در مزارع برای حفظ این گونه ها و تداوم تجارت در بازارهای بین المللی با توجه به ارزآوری بالای خاویار، ضروری است.
آقایی مقدم اضافه کرد: همچنین ذخایر مولدین وحشی گونه های دیگر ماهیان دریایی مانند کپور درسال های اخیر با کمبود مواجه شده که با انجام تحقیقات علمی، طرح تولید این مولدین در شرایط طبیعی دریای خزر اجرا و بچه ماهیان کپور تا مرحله بلوغ در حصار توری در خلیج گرگان پرورش یافتند.
وی ادامه داد: انتقال فن آوری تولید طبیعی مولد کپور دریایی در حصار توری برای نخستین بار انجام شد و نتایج آن نقش موثری در حفظ ذخایر خزر خواهد داشت.
رییس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی همچنین به ظرفیت خلیج گرگان در حفظ و تکثیر گونه های متعدد آبزیان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های مرکز استفاده از این ظرفیت برای توسعه آبزی پروری است.
آقایی مقدم اظهار داشت: مطابق تحقیقات خلیج گرگان با توجه به اکوسیستم حساس و شکننده ظرفیت تولید 300 تن ماهی را در سال دارد که باید از این فرصت برای پرورش گونه های دارای ذخایر اندک دریایی و در حال انقراض استفاده شود.
خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است.
به گزارش ایرنا گلستان به عنوان مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری و محل صید تکثیری این گونه است و در سال های اخیر تلاش هایی برای جلوگیری از انقراض آن انجام شده تا با اجرای برنامه های پرورش و تکثیر مصنوعی برند خاویار برای ایران و استان حفظ شود.
راه اندازی مراکز و مزرعه های تکثیر و پرورش خاویار از جمله راهکارها برای حل این مشکل و کاهش دغدغه از میان رفتن همیشگی یکی از گونه های مهم آبزیان دریای خزر است.
هم اینک یک مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان گلستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسیده و چند مزرعه دیگرهم در مسیر گشایش و آغاز فعالیت برای توسعه پرورش این گونه است.
فیل‌ماهی، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیپ و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر است.
استان مرزی و شمالی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان وخراسان شمالی همسایه است.
3091/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.