به گزارش ایرنا اگر نیمه های شهریور تا اواخر مهرماه از اطراف جنگل های میان بند و یا بالادستی سلسه جبال البرز در جنوب استان گلستان گذر کنیم وبویژه در هنگامه طلوع و غروب خورشید در این مناطق حضور داشته باشیم صدایی شبیه به صدای گاوهای محلی از دل این زیستگاه ها به گوش می رسد که فریاد مرال های نر (گاوهای جنگلی) برای تعیین قلمرو و مبارزه طلبی است.
این فرجه زمانی موسوم به گاو بانگی است، هر چند این صدا و ندای زندگی برای تجدید نسل و استمرار بقای مرال های امری غریزی، لازم و حیاتی است اما در بسیاری از موارد با گلوله سودجویان و شکارچیان پاسخ داده می شود.
رحیم حاجی مراد از محیط بانان بازنشسته استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: گاوبانگی گوزن های قرمز (مرال) در جنگل های هیرکانی همه ساله از نیمه دوم شهریو ماه شروع می شود و تا پایان نیمه اول مهر ادامه می یابد.
به گفته وی، مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل های هیرکانی و از گونه های حمایت شده در زیستگاه های استان گلستان است که از جنگل های بندرگز و نوکنده درغرب تا پارک ملی گلستان در شرق مشاهده می شود.
وی که سابقه خدمت در مناطق مختلفی از استان را در کارنامه محیط بانی خود دارد، افزود: مناطق جنگلی جهان نمای کردکوی، منطقه عمومی چلچلی در حوزه گرگان، دهنه های زرین گل و محمد آباد درعلی آباد، منطقه شش آب در رامیان و منطقه لوه در گالیکش تا محدوده عمومی پارک ملی گستان از مهمترین زیستگاه های مرال در استان است.
این شهروند ساکن گرگان که اصالت کردستان عراق را دارد، ادامه داد: من بارها در فصل گاو بانگی شاهد جنگ و نزاع مرال ها با هم بوده ام، جنگ هایی که در آن یکی از مرال های نر زخمی یا دچار شکستگی شاخ شده و از بیم جان فرار را بر قرار ترجیح می دهد.
وی افزود: در هنگامه گاو بانگی مرال نر برای تعیین قلمرو به جنگ دیگر نرها می رود و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی گوزن های ماده را در محدوده خود جمع می کند.
حاجی مراد اضافه کرد: مرال نر بیشتر در بلندی و روی تخته سنگی به سر دادن بانگ اقدام می کند و در این هنگام برخی از شکارچیان غی مجاز با رصد و رهگیری این صداها به جانور نزدیک و آن را شکار می کنند.
به گفته وی، برخی شکارچیان نیز با تقلید بانگ این حیوان به وسیله دمیدن در لوله های پلاستیکی و شاخ گوزن های افتاده، باعث جذب مرال ها شده و بی رحمانه آنها را شکار می کنند.
این محیط بان بازنشسته افزود: تجربه سی ساله نشان می دهد که در دوره گاوبانگی، مرال ها به حمایت بیشتر مردم و تشکل های محیط زیستی نیاز دارند و درغیر این صورت حفاظت از این گونه تنها با حضور محیط بانان امکان پذیر نیست.
محمد علی پور از دانش آموختگان رشته حیات وحش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مرال نر در دوره گاوبانگی امکان تشخیص صدای مصنوعی برآمده ازسوی شکارچیان غیرمجاز را از صدای حیوان رقیب از دست می دهد و به راحتی اسیر صیادان می شود.
وی اظهار داشت: فضای ناامن و وجود استرس در زیستگاه زاد آوری این گونه را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین منظور سازمان حفاظت محیط زیست همه ساله در مناطقی که زیستگاه مرال است، چادرهایی را با عنوان چادر گاو بانگ برپا می کند تا از مرال ها در برابر خطرات شکار حمایت کند.
این کارشناس حیات وحش ادامه داد: در این دوره رژیم غذایی و حتی آشامیدن مرال ها نیز تغییر می کند و قلمرو خود را در مناطق دارای چشمه (تل اوه) تشکیل می دهند، چشمه هایی که به واسطه خصوصیات زمین شناسی منطقه آب لب شور و یا گس دارند ،اماعلت این موضوع تاکنون مشخص نشده است.
ابوالفضل رحیمی ازعلاقمندان و همیاران محیط زیست نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در برخی از سالها برای مشارکت در امر حفاظت از مرال به همراه محیط بانان در چادرهای گاوبانی حاضر می شویم، این چادرها در مناطق حساس و محل اجتماع مرال ها در جنگل های گلستان ساماندهی شده است.
وی افزود: ماموران یگان حفاظت در طول مدت یک ماهه گاو بانگی در منطقه حضور شبانه روزی دارند تا از شکار مرال ها بخصوص گونه های نر جلوگیری کنند.
به گزارش ایرنا و براساس مصوبه شورای عالی محیط زیست جریمه شکار هر راس مرال حدود 350 میلیون ریال تعیین شده، علاوه بر این طبق ماده 12 قانون شکار و صید حبس هایی بین سه ماه تا سه سال برای شکارچیان غیرمجاز این گونه ارزشمند منظور شده است.
مرال از خانواده گوزن ها و از بزرگترین گونه های جانوران علفخوار و زیستگاه طبیعی آن جنگل های هیرکانی شمال کشور است.مرال ها به طور معمول به صورت گله ای زندگی می کنند، ماده ها تک قلوزا هستند و طول دوران آبستن این حیوان به هشت و نیم ماه می رسد.
براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان هرساله با برپایی 20 تا 25 چادر گاوبانگی در نقاط مختلف زیستگاهی این گونه حمایت شده اقدام به حفاظت از نسل آن و همچنین سرشماری این حیوان ارزشمند می شود.
همچنین ایجاد چادرهای گاوبانگی به همراه سکونت دائمی و شبانه روزی ماموران و برقراری گشت های سیار به منظور جلوگیری از دسترسی شکارچیان به این گونه ارزشمند در فصل گاوبانگی بوده و با کاربرد اصول حفاظتی و بررسی راه های ورودی به مناطق، امکان حفظ و حراست از این گونه را افزایش می دهند.
نوع اقلیم استان گلستان که دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان را در گستره افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع جای داده باعث تنوع گونه های گیاهی و جانوری و به تبع آن افزایش طمع متخلفان و شکارچیان به این خطه شده است.
درختانی همچون راش، پیرو، سرو کوهی، ممرز، مازو، بلند مازو، آزاد، سرخ دار، نم دار، آلوچه جنگلی، بید، هفت کول، سیاه تلو، ارس، زرشک، و بوته ها و گل هایی چون گاوزبان، درمنه، کلاه میرحسن، مریم گلی، سریش، فستوک، شکرتیغال، قاصدک، اسپرس بوته ای، چوبک و انواع نسترن از مهمترین گیاهانی است که در این استان مشاهده می شود.
در جنگل ها و زیستگاه های طبیعی گلستان پستاندارانی همچون خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، مرال، شوکا، قوچ و میش، کل و بز، وشق، گربه جنگلی، گراز، خارپشت، خرگوش، شغال، سنجاب و گورکن نیز وجود دارد.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.