به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا محمد مهدی زاهدی در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در مورد رویکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در موضوع تلفیق یا ادغام برخی ازمراکز آموزش عالی اظهار داشت: رسالت دانشگاه علمی کاربردی و غیر انتفاعی یا آزاد مشخص و از هم متفاوت است و هرکدام ماموریت های خاص خود را داشته که باید بدرستی انجام دهند.
وی اضافه کرد: رویکردها در قبال این مراکز متفاوت بوده و هر کدام باید در جای خود انتظارات منظور شده را پیگیری و به سرانجام برساند.
زاهدی ادامه داد: به عنوان نمونه در مراکز علمی و کاربردی ما فاقد استاد هستیم و از استاد کار استفاده می کنیم یعنی کسی که حرفه بلد باشد و بتواند آموزش دهد.
به گفته وی، در این مراکز براساس نیازهای یک منطقه در دو یا سه واحد در یک رشته داشجو جذب و تربیت می شود و با اشباع و تکمیل دانش آموختگان، جذب براساس نیاز یک رشته جدید در دستور کار قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در دانشگاه غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد رشته های تحصیلی دائمی بوده و باید استاد استخدامی داشته باشند.
زاهدی تاکید کرد: انتظار ما از دانشگاه های غیر انتفاعی و علمی کاربردی این است که رویکرد صد در صد مهارتی داشته باشند ولی این انتظار در خصوص دانشگاه های آزاد و دولتی به مراتب پایین تر است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهارداشت: تمام تلاش ها باید به سوی مهارتی شدن دانش بوده و این رویکرد در دستور کار همه مراکز آموزش عالی قرار بگیرد.
به گفته وی، به طور مثال براساس پیش بینی ها در برنامه ششم توسعه باید سی درصد آموزش ها مهارتی شود و تا ده سال آینده به 50 درصد برسد.
گفته می شود که برخی کارشناسان آموزشی در تلاشند تا با رایزنی در سطح دولت و مجلس به ادغام دانشگاه های علمی کاربردی، غیرانتفاعی و مراکز فنی و حرفه ای اقدام کندد ،اینان هدف این طرح را افزایش نقش مراکز آموزش دولتی در کارآفرینی و توسعه آموزش های مبتنی بر مهارت بیان می کنند.
به گزارش ایرنا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با 23 عضو در حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی، علوم پزشکی، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت می کند.
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و هیات همراه در سفر به گلستان با حضور در شهرستان های مختلف استان از مراکز آموزش عالی و فنی و حرفه ای دیدن و نشست هایی به منظور بررسی مشکلات این واحدها برگزار کردند.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.