به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم که روز یکشنبه در شهر سرخنکلاته گرگان برگزار شد، سیدمناف هاشمی بر فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا (محل تولید) اشاره کرد و اظهارداشت: در شرایطی که کشور ما با مشکل و درگیری برای جلوگیری از انتقال زباله از شهری به شهر دیگر مواجه است، کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل بهره مندی زیاد از مزایای طرح تفکیک و تولید انرژی و محصولات متنوع ،از زباله های بیشتر استقبال می کنند.
وی افزود: این طرح، اقدام عمرانی و دارای چشم انداز ظاهری نیست و برهمین اساس ممکن است از آن استقبال نشود ،اما نتیجه اجرای مستمر تفکیک از مبدا بی شک نجات گلستان از وجود زباله ها در طبیعت و محیط زیست بوده و تحویل سالم محیط زیست به نسل آینده است.
هاشمی ادامه داد: در ابتدای حضور در گلستان با معضل بزرگ دفن زباله و نخاله ها و فاضلاب در منطقه زیبا و جنگلی هزارپیچ گرگان مواجه شدم اما هیچ ارگان و شخصی پاسخگوی این اقدام نبود و مسوولیت آن را بر عهده نمی گرفت.
وی گفت: این محل در اقدامی ضربتی و کوتاه مدت از وجود زباله ها پاک و در آستانه تبدیل شدن به پارکی زیبا و جنگلی برای مردم است که امیدواریم این اقدام به نمونه ای قابل اجرا برای همه شهرهای گلستان و دیگر استان های کشور تبدیل شود.
استاندار گلستان با بیان این که چرا به خود جرات داده ایم که 37 سال همه زباله و فاضلاب ها را در بهترین و بکر ترین منطقه جنگلی استان دفن کرده و نسبت به عواقب آن بی توجه باشیم، افزود: یکی از موضوعاتی که در راستای کاهش آسیب زباله های استان باید مورد توجه قرار بگیرد، کمتر شدن تولید پسماند است.
وی ادامه داد: تولید زباله روزانه هر گلستانی حدود 600 گرم و کمتر از میانگین کشوری است ،اما همچنان از استانداردهای جهانی بیشتر بوده و به فرهنگ سازی مستمر برای کاهش تولید و همچنین تفکیک آن از مبدا احتیاج داریم.
به گفته وی، هم اینک وضعیت نهرها و رودخانه های گلستان و بخشی از پارک ملی گلستان به دلیل انباشت زباله ها نامناسب و نیازمند توجه بیشتر برای پاکسازی است.
هاشمی بیان کرد: حرکت گلستان به سمت توسعه گردشگری با شتاب فراوان ادامه دارد ،ولی این گونه مشکلات مانع جدی رسیدن به اهداف بلند و توسعه پایدار است که باید با توجه بیشتر و اجرای مسمتر طرح های پاکسازی و ارائه آموزش های متعدد این آسیب ها را تا حد امکان کاهش داد.
به گزارش ایرنا طرح تفکیک پسماند از مبدا امروز به صورت همزمان در 10 شهر و 66 روستای استان آغاز شد.
به گفته استاندار گلستان، قرار است این طرح به زودی در همه شهرها و روستاهای استان و با همکاری مردم و گروه های مردم نهاد حامی محیط زیست اجرا شود.
3091/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.