به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوطالب قزل سفلو روز شنبه در سومین جشنواره مدیریت مشارکتی منابع طبیعی با محوریت پسته در روستای قازانقایه مراوه تپه افزود: فعالیت موفق شرکت تعاونی بصیرت مراوه تپه در سالجاری در زمینه تولید پسته ارگانیک، دو میلیارد ریال درآمد خالص برای اعضای آن به ارمغان آورده است.
وی با بیان اینکه پنج هزار و 200 هکتار از عرصه های طبیعی به 900 نفر از روستاییان شهرستان مراوه تپه واگذار شده است، گفت: منابع طبیعی گلستان دو هدف را از اجرای این طرح دنبال می کرد.
وی افزود: هدف نخست، جلب مشارکت و همیاری مردم منطقه برای حفظ چند هزار هکتار باغات پسته شرق گلستان بود که در در معرض تهدید انسانی واقلیمی قرار داشت و بهره مندی از ظرفیت درآمدی عرصه های طبیعی و ایجاد درآمد و تامین معیشت مردم، هدف دیگر از اجرای این طرح بود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: پیش از اجرای این طرح و واگذاری این عرصه به مردم روستاهای منطقه، محصول نارس درختان پسته در یک رقابت کاذب بوسیله عده ای از روستائیان و یا رهگذران، جمع آوری و به قیمت خیلی ارزان فروخته می شد.
وی بابیان اینکه گونه های موجود دراین عرصه قابل توسعه هستند، ادامه داد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با توجه به نظرات کارشناسی، قرار است نهال انجیر با هدف خشک کردن محصول آن، از استهبان به منطقه منتقل و در این عرصه ها کاشته شود.
قزل سفلو گفت: کشت انگور در این منطقه که با توجه به شرایط آب و هوایی می تواند محصول خوبی بدهد از دیگر طرح های مدنظر برای اجرا در شهرستان مراوه تپه است.
به گزارش ایرنا، فرماندار مراوه تپه نیز در این آیین با تبریک جشنواره مدیریت مشارکتی منابع طبیعی با هدف توسعه و بهره برداری اصولی از پسته، به تشریح تاریخچه آشنایی مردم این شهرستان با نهال و درخت پسته پرداخت.
اسماعیل تاجی گفت: مردم شهرستان مراوه تپه نسل اندر نسل با این درخت آشنا بوده و از محصول آن برای مصرف خانواده ها استفاده می کرده اند، اما کمتر کسی برای توسعه باغات پسته و عرضه آن به بازار و کسب درآمد فکر کرده است.
وی افزود : این شهرستان در منتهی الیه شرق استان گلستان و در مجاورت با مرز ترکمنستان واقع شده که در تابستان هوای بسیار گرم دارد و در زمستان ها سرمای شدیدی را تجربه می کند و به گفته کارشناسان این آب وهوا برای درخت پسته مناسب است.
وی خاطر نشان کر: شاید وجود همین آب و هوا موجب رویش درختان پسته آن هم به صورت وحشی در این منطقه شده به طوری که سابقه ژنتیکی این درخت در مراوه تپه بیش از 800 سال برآورد شده است.
تاجی با بیان اینکه در سالیان اخیر مطالعاتی برای توسعه این باغات شده تا از این ظرفیت خدادی برای توسعه شهرستان و اشتغال و افزایش درآمد مردم استفاده شود، گفت: در این راستا، آبان ماه سال 91 با تلاش و پیگیری های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، در قالب ماده سه قانون حفاظت، بیش از پنج هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی حوزه مراوه ‎تپه به شرکت تعاونی توسعه «بصیرت» این شهرستان برای اجرای طرح توسعه ذخیره گاه ژنتیکی پسته کشور در مراوه تپه واگذار شد.
وی ادامه داد: اعضای این شرکت تعاونی که از افراد بومی چهار روستای بخش مرکزی مراوه تپه تشکیل شده بودند، علاوه برحفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی وباغات پسته آن، از محصولات طبیعی موجود در اراضی واگذار شده نیز بهره برداری کنند.
فرماندار مراوه تپه اظهار داشت: براساس قرار داد منعقده، اعضای شرکت تعاونی بصیرت درازای بهره برداری در مدت 10 سال اراضی واگذارشده را با گونه های پسته جنگل کاری کرده و ضمن مراقبت، برای تولید نهال نیز اقدام کرده و متعهد شده اند که 12هزار و 500 اصله نهال نیز تولید کند.
فرماندار مراوه تپه خاطر نشان کرد: وسعت ذخیره گاه ژنیتیکی پسته مراوه تپه در 60 سال گذشته 50 هزار هکتار بوده که به علت برداشت زود هنگام محصول پسته، چرای بی رویه دام و قطع درختان به هفت هزار هکتار کاهش یافته است که به منظور احیا و توسعه این ذخیره گاه، در اختیار شرکت تعاونی پسته بصیرت مراوه تپه قرار گرفته است.
در سومین جشنواره پسته روستای قازان قایه با عنوان جشنواره مدیریت مشارکتی منابع طبیعی مراوه تپه، علاوه بر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی، کشاورزان، باغداران و روستاییان نوار مرزی حضور داشتند.
شهرستان مراوه تپه با بیش از 60 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.
/1860/7478
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.