به گزارش خبرنگار ایرنا، قرجه طیار روز شنبه در نشست خبری در گنبدکاووس با موضوع تصویب کلیات منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، با اشاره به علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی برای حضور و فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد اینچه برون عنوان کرد: وجود راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران که از منطقه اینچه برون به کشورمان وارد می شود و اتصال آن به کشورهای مهمی چون روسیه و چین، بستری عالی را برای فعالیت های تجاری و اقتصادی بنا نهاده است.
وی افزود: از همین رو سرمایه گذاران خارجی از مدت ها قبل نسبت به سرمایه گذاری در این منطقه ابراز علاقه نموده و این موضوع تا آنجا پیش رفته است که ایجاد یک کارخانه تولید فولاد در منطقه نیز جزو برنامه های فعالین اقتصادی می باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه گذاران نیز به دلیل برخورداری از معافیت های 10 الی 15 ساله از پرداخت مالیات و بسته های گوناگون برای صادرکنندگان، این انگیزه را دارند تا در این مناطق فعالیت تجاری بیشتری نمایند.
طیار افزود: این امر باعث می شود تا سرمایه گذاران به سوی گنبدکاووس سوق پیدا کرده و در نتیجه منطقه با جهش قابل توجهی در اقتصاد مواجه خواهد شد و نکته قابل توجهی که در این زمینه باید آن را مدنظر قرار داد، موضوع بازگشت مرزنشینان به مناطق خود و کم شدن حجم حاشیه نشینی شهر با ایجاد رونق اقتصادی در منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت کلی کشور و ایجاد تحریم های ظالمانه که تمام بخش ها را درگیر خود کرده، مناطق آزاد می تواند دریچه های تنفسی برای مقابله با این موضوع باشند.
عضور کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزییات منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون بیان کرد: این لایحه در ابتدا از سوی دولت با مساحت 160 هزار هکتار پیشنهاد شد و در ادامه، کمیسیون اقتصادی این پیشنهاد را به 40 هزار هکتار تقلیل داد و در نهایت با کار کارشناسی بیشتر در مجلس و کمیسیون های مربوطه، 12 هزار و 577 هکتار در منطقه ای بدون جمعیت به مرکزیت شهرستان گنبدکاووس به این موضوع اختصاص یافت.
نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی ابرازکرد: یکی از دغدغه های مردم شهرستان جاده نفت و راه مواصلاتی به گمرک اینچه برون است که بهسازی این مسیر در دستور کار بوده و با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد و از همین رو با اختصاص 150 میلیارد ریال از سه محل بودجه کل کشور، بودجه تحت اختیار نماینده منطقه و بودجه استانی به صورت مساوی در سال جاری شاهد پیشرفت قابل توجه در ساخت این جاده خواهیم بود.
طیار گفت: بخش عملیاتی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون به صورتی تدوین شده است که شرح جامع این بخش می بایست از سوی دولت طی 18 ماه به شورای عالی مناطق آزاد ارائه شود و آنها نیز طبق قانون 6 ماه فرصت دارند روی طرح ارائه شده مطالعه نموده و موارد لازم را تصحیح و یا اضافه نمایند و در این مدت زمانی، قانون این اجازه را می دهدتا 15 درصد از اراضی مشخص شده با نظارت شورای عالی مناطق آزاد به سرمایه گذاران واگذار شود.
وی با اشاره اهمیت تصویب این لایحه گفت: منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون دستاوردی بزرگ و قابل توجه برای کل استان است و دستاوردهای آن به همه استان خواهد رسید.
طیار کرد: کشورهایی همچون سنگاپور و امارات از طریق استفاده از ظرفیت مناطق آزاد به این حد از توسعه رسیده اند و ایران به دلیل همسایگی با 15 کشور و وجود بسترهای فراوان در زمینه های گوناگون، توانایی آن را دارد که با استفاده از این ظرفیت جهش چشمگیری در مسیر توسعه اقتصادی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال 93 و همزمان با با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال 94 در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.
این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه گذشته با کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی از جمله اینچه برون در شرق استان گلستان و 12 منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.
براساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی، در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری - صنعتی ایجاد می شود.
نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مصاحبه مطبوعاتی خود از تمامی دستاندرکاران فعال در مسیر تصویب این طرح از جمله آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان، مجموعه نمایندگان استان، استاندار گلستان و مجموعه مدیران دولتی تقدیر و تشکر نمود و این اتفاق را نقطه عطفی در تاریخ استان گلستان عنوان کرد.
اینچه برون منطقه ای مرزی در استان گلستان و از توابع شهرستان گنبدکاووس، در مسافت حدود 80 کیلومتری شمال مرکز این شهرستان در جوار مرز ایران و ترکمنستان بوده و گمرک آن تنها مرز زمینی گلستان برای مراودات اقتصادی و تجاری با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی است.
علاوه بر گمرک، خط آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران در این منطقه به خطوط و ریلی کشورمان متصل شده و عملیات احداث بندر خشک نیز در آن در حال انجام است؛ مجموعه این عوامل در کنار ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی باعث شده صاحبنظران آینده درخشانی را از نظر تجاری و اقتصادی برای اینچه برون پیش بینی کنند.
9433/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.