به گزارش ایرنا کاظم خاوازی روز چهارشنبه در نشستی خبری در گرگان از معرفی 29 رقم زراعی و باغی جدید خبر داد و اظهار داشت: این ارقام در دو بخش آبی و دیم بوده و بیشتر به حوزه زراعی اختصاص دارد.
وی در مورد فعالیت های تحقیقاتی در بخش شیلات هم گفت: برای نخستین بار پایگاه تولید ماهی قزل آلا عاری از بیماری فعال شده که تاکنون یک میلیون بچه ماهی تولید و در اختیار بهره برداران قرار داده است.
خاوازی همچنین از دسترسی محققان سازمان به جیره غذایی ماهی آزاد خبر داد و افزود: این موفقیت در اختیار بخش خصوصی برای بهره برداری قرار گرفته است.
وی در ادامه کشاورزی حفاظتی را از برنامه های وزارت جهادکشاورزی برشمرد و گفت: در برنامه ششم توسعه بر توسعه کشاورزی حفاظتی تاکید شده که این مساله در افزایش کیفیت خاک زمین های زراعی و تولید موثر است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، سرمایه گذاری در حوزه ترویج و آموزش بهره برداران را از دیگر برنامه ها برشمرد و گفت: کار اجرایی ترویج و ارایه آموزش به بهره برداران بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است ولی یافته های محققان سازمان از طریق سامانه ای به 10 هزار کارشناس پهنه انتقال می یابد تا در اختیار چهار میلیون بهره بردار درسطح کشور قرار گیرد.
وی با اشاره به این که انتقال تحقیقات به روز در حوزه کشاورزی به بهره برداران ضروری است، افزود: در این راستا به همه مراکز تحقیقات شیوه نامه ای ارسال شده است که ارتباط افزون بریکهزار محقق معین با 10 هزار کارشناس پهنه بیش از گذشته تقویت شود.
خاوازی گفت: علاوه بر این، تالار ترویج کشاورزی هم در پرتال سازمان فعال است تا همه حوزه های فنی کشاورزی، رایگان از تحقیقات محققان استفاده کنند.
وی به وضعیت ذخایر ژنتیکی گیاهان هم اشاره کرد و گفت: اکنون یکی از بزرگترین بانک های گیاهان زراعی، اصلاح نهال و بذر دنیا را ایران در اختیار دارد به طوری که 100 درصد تولید رقم های گندم، جو و کنجد و 50 درصد رقم کلزا از سوی محققان کشور تهیه می شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص فعالیت در بخش تحقیقات تراریخته، گفت: مراکز زیرپوشش فعالیتی در عرصه تحقیقات تراریخته به ویژه برنج ندارند.
به گفته وی، ادارات این سازمان در همه استان ها وجود دارد و از دو هزار و 100 هیات علمی برای پوشش برنامه های سازمان در موضوع های تحقیق، آموزش، ترویج، حفظ ذخایر ژنتیکی، نظارت و کنترل کیفی برخی از نهادها و تولید محصول و هسته های اولیه بذر استفاده می شود..
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.