به گزارش ایرنا پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین گونه‌های جانوری گربه سانان است که بومی غرب آسیا بوده و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض ' آی‌یوسی‌ان ' قرار دارد.
اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند.
به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به 160 و گاهی تا 180 سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آنها 110 سانتی‌متر است.
وزن این پلنگ تا 90 کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به 75 سانتی‌متر می‌رسد.
روح االله عزیزی دژکوه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی 6 سال گذشته تا کنون ردپاهایی از پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده خاییز مشاهده می شد اما محیط بانان تاکنون موفق به مشاهده مستقیم این گونه نشده بودند.
وی افزود: سرانجام برای اولین بار در منطقه حفاظت شده کوه خاییز در شهرستان کهگیلویه از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت ماه سال 96 سرپرست این منطقه موفق می شود از 2 گونه نر و ماده پلنگ کمیاب ایرانی تصویر برداری کند.
عزیزی دژکوه بیان کرد: قلاده سوم از پلنگ ایرانی نیز در 9 کیلومتری محل مشاهده 2 قلاده اول دیده شد.
وی عنوان کرد: این قلاده سوم حین شکار دام های اهلی در ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شد، اما به سبب چابکی این گونه ارزشمند جانوری، مجالی برای تصویر برداری از آن به دست نیامد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه تصریح کرد: سرپرست منطقه حفاظت شده خائیز حین گشت و کنترل منطقه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 97 موفق شده از سرگین پلنگ در منطقه تصویر برداری کند.
وی بیان کرد: پلنگ جانوری است که به لحاظ وضعیت بقاء در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد اما در منطقه حفاظت شده خائیز مستندات رشد این گونه ارزشمند جانوری را نشان می دهد.
منطقه حفاظت شده خائیز از سال 1377 به عنوان یکی از مناطق تحت حفاظت، سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.
وجود 2 رودخانه مارون و خیرآباد در ضلع های شمالی و جنوبی آن و همچنین چشمه سارهای آب شیرین بر مطلوبیت این منطقه بعنوان زیستگاه حیات وحش افزوده است.
صخره ای بودن منطقه، وجود تنوع گونه های جانوری کاراکال، گرگ، شغال، کفتار و گونه ارزشمند پلنگ ایرانی در کنار جمعیت قابل قبول گونه غالب جانوری کل و بز در این منطقه سبب شده اهمیت حفظ و حراست از این منطقه توسط مجموعه محیط زیست استان و شهرستان دوچندان شود.
پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.
گونه‌های جانوری منطقه هم شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه در این منطقه زندگی است.
این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین 250 تا 670 میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.
منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
طی سرشماری 2مرحله‌ای در سال جاری زاد و ولد گونه بزکوهی در منطقه حفاظت شده خاییز افزایش داشته است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.