عزیز فیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رودخانه بشار امسال به علت خشکسالی و آورد آبی کم با مشکلات زیست محیطی روبه رو شده و برداشت های بی رویه آب از حریم رودخانه نیز به این موضوع دامن زده است.
وی افزود: براساس مصوبه هیات دولت مقرر شده بود که هیچ گونه محصولات آب بر در کنار و بستر حریم رودخانه بشار کشت نشود اما به سبب سهل انگاری متولیان امر خسارات زیادی به آبزیان این رودخانه وارد شده است.
فیلی با اشاره به برنج کاری های اخیر در حاشیه این رودخانه، بیان کرد: هم اینک برنج کاران در آستانه برداشت محصول خود قرار دارند این امر باید به گونه ای مدیریت شود که دسترنج کشاورزان برای امسال به هدر نرود.
وی تصریح کرد: در سال های آتی از کشت محصولات آب بر در حاشیه این رودخانه جلوگیری خواهد شد و به هیچ وجه اجازه کشت داده نخواهد شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هم اینک برای نجات آبزیان رودخانه بشار یاسوج نسبت به قطع برداشت غیر مجاز آب از رودخانه بشار و کاهش 50 درصد حق آبه مجوز داران اقدام می شود.
وی بیان کرد: برای ساماندهی رودخانه بشار سنگ شکن هایی که به حریم رودخانه تجاوز کرده اند در موعد مقرر جابه جا می شوند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تشکیل سه کارگروه برای ساماندهی و نجات رودخانه بشار، گفت: این کارگروه ها موظف هستند تا پایان امسال یک خروجی کارشناسی شده را برای نجات بشار ارائه دهند.
رود بشار بویراحمد (یاسوج) از جنوب شرقی بویراحمد علیا و از کوه‌های اردکان و ممسنی در استان فارس سرچشمه می‌گیرد و به سوی شمال شرقی بویراحمد سفلی پیش می‌رود. سرچشمه‌های اصلی این رود، نهرهای گنجگون تیز آب و تنگ سرخ است.
این رودخانه که بیشتر در شرق و شمال شرقی کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد، ‌در مسیر خود از شهر یاسوج عبور می‌کند.
پس از عبور از شمال شرقی منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزهٔ شمالی دنا، از شمال مناطق بویر احمد سفلی و طیبی گذشته، با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد و به سوی خلیج‌ فارس سرازیر می‌شود.
با توجه به پایین آمدن دبی آب رودخانه بشار و خشک شدن آب آن، هم اینک بندهای انحرافی این رودخانه بازگشایی شده اند و رودخانه بشار یاسوج در حال آبگیری مجدد است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.