به گزارش ایرنا، ظرفیتی که افزون بر اقتصادی کردن منابع طبیعی ملی ،زمینه تغییر معیشت جوامع محلی از جمله عشایر و روستائیان را فراهم می کند و به حفظ و احیای عرصه های طبیعی کمک شایانی می کند.
ایران به عنوان یکی از 10 خاستگاه مهم رویش گونه های گیاهی دنیا محسوب می شود و با رویش حدود هشت هزار گونه گیاهی، رتبه پانزدهم جهان از نظر گونه های منحصر به فرد گیاهی را در اختیار دارد.
در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد محل رویش 2هزار و 100 گونه گیاه دارویی و خوراکی در ایران است و از این نظر قابلیت های بی نظیری داردکه بهره گیری از این ظرفیت می تواند سرآغاز شکوفایی اقتصادی جامعه روستایی و عشایری استان باشد.
کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی متنوعی است به گونه ای که افزون بر40درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار به عنوان عرصه های بکرو رویشگاه گیاهان دارویی منحصر به فرد در استان وجود دارد.
حدود 2 هزار گونه گیاهی و 470 گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد 45 گونه بومی و منحصر به این منطقه است.
آمار موجود نشان می دهد که حدود 60 درصد کل گونه‌های گیاهی دارویی قاره اروپا و 26.6 درصد گونه‌های گیاهی دارویی کشور در این استان می روید.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 552 هزار هکتار مرتع است که نزدیک به 200هزار هکتار آن قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارد.
هم اینک توسعه کشت گیاهان دارویی جایگزینی مناسب برای درآمدزایی به جای برداشت بی رویه گیاهان کوهی و حتی پرورش دام به شیوه سنتی در این استان است.

** ظرفیت های شناسایی شده گیاهان دارویی
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:
200هزار هکتار عرصه طبیعی مستعد توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان شناسایی شده است.
گودرز باقری فرد اظهار داشت: براساس یک طرح 10 ساله که از سوی کارشناسان تدوین شده طرح توسعه کشت گیاهان دارویی از سال جاری در صورت تامین اعتبار تا سال 1406 در کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.
وی بیان کرد: برای اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در هر هکتار از مراتع این استان 2 میلیون و 530 هزار ریال اعتبار نیاز است.
باقری فرد تصریح کرد: براساس برنامه ریزی 60درصد از اعتبار مورد نیاز این طرح از سوی دولت و 40 درصد از طریق تسهیلات بانکی توسط مجری تامین خواهد شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد متوسطه درآمد سالیانه کشت گیاهان دارویی در هر هکتار را 43میلیون ریال برآورد کرد.
باقری فرد ابراز داشت: تحقق طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد قابلیت ایجاد شغل برای 12 هزار خانوار را دارد.
وی بیان کرد: آنغوزه، باریجه، آلوئه ورا، مورد معطر، گل محمدی، جاشیر خوراکی، کرفس کوهی و گل نرگس از جمله گیاهان دارویی مستعد توسعه کشت در این استان است.
باقری فرد گفت: بخش اعظم شیره تولید شده آنغوزه به هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
بیش از 36 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال 1383 تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.

** بهره وری در مقیاس کم
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هم اکنون برداشت گیاهان دارویی در مراتع در حال انجام است گفت: 24 هزار کیلوگرم داروی گیاهی شامل آنغوزه، باریجه و کتیرا در این استان برداشت خواهد شد.
باقری فرد اظهار داشت: 10 هزار و 200 کیلوگرم شیرابه آنغوزه در 95 هکتار مرتع،6 هزار کیلوگرم شیرابه باریجه در سطح 30 هکتار و چهار هزار کیلوگرم گون کتیرا در 50 هکتار هم اکنون در حال برداشت است.
وی همچنین از پیش بینی برداشت 15 هزار برگ خشک «مورد» در مراتع کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود تولید گیاهان دارویی در سال جاری 19 میلیارد ریال عاید بهره برداران کند.
باقری فرد افزود: براساس برنامه ریزی قرار است طرح توسعه گیاهان دارویی امسال در سه هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.
**موانع توسعه کشت گیاهان دارویی
وی کمبود اعتبار، ضعیف بودن فرهنگ بهره وری از گیاهان دارویی، موانع صادارات و طولانی بودن زمان کشت تا بهره وری را از مشکلات توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
باقری فرد بیان کرد: از زمان کشت گیاهان دارویی تا کسب نخستین درآمد پنج سال طول می کشد که آگاهی بخشی به اهالی درباره مزایای توسعه گیاهان دارویی از راهکارهای رفع مشکلات توسعه گیاهان دارویی است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد واحدهای فراوری بهترین راه حل افزایش سودآوری و فراهم کردن صادارات است از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد خواست در این زمینه تلاش بیشتری کنند.
رویشگاه های گیاهان دارویی در دامنه های سبز مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد با دو اقلیم سردسیری و گرمسیری در فصل های بهار و تابستان آماج طمع بوته کنان و سودجویان قرار می گیرد و روز به روز خطر انقراض گونه های گیاهی و دارویی در رویشگاه های استان بیشتر می شود.
به گفته کارشناسان در صورت توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق مستعد و حفاظت از این گونه های ارزشمند هم به رونق اقتصادی بخش مهمی از ساکنان استان کمک می شود و هم خطر نابودی این گونه ها رفع می گردد.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.