به گزارش ایرنا، علی محمد احمدی عصرجمعه در بازدید از منطقه حفاظت شده دنا و تجلیل از محیط بانان این منطقه اظهار داشت: با وجود داشتن ظرفیت های متعدد در حوزه های گوناگون زیست محیطی و طبیعی، منابع آبی، عشایری و یا گردشگری اما سهم آنها در کاهش شکاف عمیق توسعه ای این استان بسیار ناچیز بوده است.
وی تصریح کرد: هر دستگاه مربوط در این حوزه به جای پرداختن به ماموریت های روزمره و وظیفه های نهادی و عادی خود باید نگاه نو و تعامل بین بخشی با سایر دستگاه های مربوطه و البته با مدیریت صحیح و کارآمد بتواند نقش و سهم خود را برای رفع چالش های موجود زیست محیطی به درستی ایفا کند.
احمدی با اشاره به چالش‌ و بحران موجود تغییرات آب و هوایی در سطح جهان ، کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه وبویراحمد، گفت: باید برش منطقه‌ای و استانی مناسبی از همه تهدیدها و خطرات موجود در این راستا تهیه و راهکارهای لازم و کارشناسی نیز برای رفع آنها تدوین و ارائه شود.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی همکاری های بین بخشی و توجه دستگاه های متولی در این حوزه از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، امور عشایر، اداره کل حفاظت محیط زیست و همچنین میراث فرهنگی و گردشگری برای ارایه راهکارها و برنامه های جامع و هماهنگ برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی و طبیعی ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می شود.
وی ابراز داشت: تکیه ‌بر مشارکت‌های مردمی و تشکل های مردم نهاد به ویژه مشارکت جوامع محلی و روستاییان در کنار تعامل بین بخشی بهترین راهبرد برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی و طبیعی محسوب می شود و هر میزان هزینه در این راستا سرمایه گذاری است.
احمدی اظهار داشت: رسانه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد نیز با ایجاد حساسیت، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی نقش تعیین کننده‌ای در جلب و همراهی جوامع محلی با دستگاه‌ها و نهادهای متولی مربوط به حوزه مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در استان دارند.
وی با بیان اینکه امکانات و نیروی انسانی از سوی نهادهای متولی برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی به هیچ وجه جوابگو نیست، گفت: بسیاری از تخریب‌ها و چالش‌های زیست محیطی در این استان بکر و طبیعی ناشی از سهل انگاری‌ها و دخالت‌های انسانی است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: نمی توان تنها با متهم کردن جوامع محلی و روستاییان و یا چرای غیرمجاز احشام آنها به عنوان تنها عامل تخریب های زیست محیطی تکیه کرد و برخی سهل نگاری ها، سوءمدیریت ها و یا خطاهای انسانی در این راستا را نادیده گرفت.
وی متعقد است که باید ضمن مشارکت و تعامل با جوامع محلی و حتی کمک گرفتن از احشام آنها برای کاهش میزان انبوه مراتع و جلوگیری از آتش سوزی ها البته با مدیریت صحیح و در بازه های زمانی و فصول خاص، سایر روزنه ها و منفذهای اصلی در تخریب های زیست محیطی نیز شناسایی و راهکارهای عملی و قانونی در این زمینه اعمال شود.
احمدی تاکید کرد: دولت دوازدهم با حساسیت یکی از سه اولویت اساسی خود در سال جاری را تاکید بر حفظ مسایل زیست محیطی و حفاظت از منابع آبی اعلام کرده که تمامی متولیان و دستگاه های مربوطه موظف هستند برنامه های و راهکارهای اصولی خود را در این راستا اجرایی و عملیاتی کنند.
وی با انتقاد از روند تخریب های زیست محیطی و برداشت های بی رویه و غیراصولی از منابع آب به ویژه در حاشیه رودخانه بشار نیز گفت: گزارش های فراوان و دلخراشی در این حوزه به نهادهای نظارتی رسیده که دستگاه های متولی باید با همراهی و همکاری دستگاه قضایی با قاطعیت و بدون اغماض با این تخریب گران مسایل زیست محیطی برخورد کنند.
وی ذخیرگاه زیست کره دنا را یکی از زیست بوم های منحصربه فرد در سطح ملی و بین المللی دانست و گفت: باید از تمامی ظرفیت ها ، امکانات و منابع برای حفظ و حراست از این منطقه سرشار از گونه های نادر جانوری و گیاهی حفاظت کرد.
احمدی همچنین از تلاش های دادستان شهر سی سخت و دادگستری شهرستان دنا برای حساسیت و رسیدگی به موقع پرونده های زیست محیطی و برخورد قاطع و قانونی با تخریب گران، زمین خواران و متعرضان به حریم منابع ملی در این منطقه نیز تقدیر کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: این استان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
محسن جعفری نژاد افزود: اجرای طرح های عمرانی بدون هماهنگی با محیط زیست و قلع و قمع و تخریب منابع زیست محیطی در قالب این طرح ها، چرای غیرمجاز و بی رویه دام، حضور بیش از 40 روستا در محوطه و حوزه منطقه حفاظت شده زیست کره دنا ، بروز آتش سوزی های عمدی و خطرات ناشی از حضور شکارچیان از جمله مشکلات و چالش های موجود در مناطق حفاظت شده از جمله منطقه حفاظت شده دناست.
وی کمبود محیط بان را نیز یکی از چالش ها و مشکلات اساسی در این حوزه دانست و گفت: بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر چهار هزار هکتار یک محیط بان است در حالی که برای حفاظت حدود 255 هزار هکتار منطقه حفاظت شده دنا 17محیط بان به صورت شبانه روز مشغول حفاظت و صیانت از عرصه هیا زیست محیطی در این منطقه هستند.
پارک ملی دنا نیز با وسعتی معادل 93 هزار و 660هکتار در منطقه حفاظت شده دنا واقع شده که دارای بیش از 238 گونه متنوع جانوری و افزون بر یکهزار و 100 گونه گیاهی و دارویی است.
این زیست کره به عنوان پنجاهمین ذخیره گاه مطرح زیست کره دنیا با میانگین بارش سالانه 832 میلیمتر دارای بیش از 2 هزار و 100 گونه گیاهی، 25 گونه نادر جانوری از گروه پستانداران، 25 گونه جانوری خزنده از جمله گرزمار و لاسترای و 100 گونه پرندگان نادر است.
ذخیره گاه زیست کره به زیستگاهی اطلاق می شود که از نظر تنوع زیستی، زیست محیطی، آب و هوا، بافت اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت باشد.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
بر اساس آخرین سرشماری حدود 2 هزار گونه جانوری در زیست کره و منطقه حفاظت شده دنا زیست می کنند.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.