مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تاسف از آتش سوزی های بوقوع پیوسته در جنگل ها و مراتع این استان، از طعمه حریق شدن 24 هکتار از اراضی مناطق حفاظت شده خبرداد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، محسن جعفری‌نژاد بسطامی در جمع برخی از رسانه‌ها در یاسوج افزود: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون 9 فقره آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده استان به وقوع پیوسته که در مجموع تخریب 24 هکتار از عرصه‌های تحت حفاظت محیط زیست را به همراه داشته است.

وی مهمترین عامل آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد را حضور گردشگران در مناطق هدف عنوان و اظهار داشت: این آتش‌سوزی‌ها در ایام تعطیل برای محیط‌زیست و منابع طبیعی دردسرهای زیادی را رقم می‌زند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: تغییر اقلیم و خشکسالی بر وقوع آتش سوزی‌ها تاثیر گذار بوده و آمادگی لازم برای مقابله با آتش سوزی‌ها ضروری است.

جعفری‌نژاد بسطامی، کمبود امکانات و تعداد کم نیروها را از مشکلات کنونی برای خاموش کردن شعله‌های آتش در اراضی جنگلی و مرتعی استان کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

وی گفت: توسعه و تجهیز امکانات برای خاموش کردن شعله‌های آتش در اراضی جنگلی و مرتعی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه در مناطق کوهستانی و سخت گذر ضروری است اما متاسفانه اکنون با مشکلات فراوانی در این زمینه روبرو هستیم.

این مسئول اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، آتش زدن کاه و کلش را نیز از دیگر عوامل آتش سوزی در مناطق مختلف عنوان کرد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، 10.6 درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده است.

یک درصد از این مناطق حفاظت شده در دو استان اصفهان و خوزستان قرار دارد که مدیریت آنها نیز با استان کهگیلویه و بویراحمد است.

هم اکنون هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25 هزار 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با دو هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

بیش از 250 هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 250 هزار و 405 هکتار منطقه حفاظت شده در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی استان نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

از میان این مناطق، دنا دارای طرح جامع بوده و تدوین طرح جامع سایر مناطق نیز در دست تدوین است که طی آن ممنوعیت برخی فعالیت ها در این مناطق مشخص می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.