به گزارش ایرنا، اگرچه کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های پرآب کشور محسوب می شود اما ثبت دمای 48 درجه سانتیگراد در برخی مناطق،کاهش شدید میزان بارش باران در سال های اخیر، افت آب سفره های زیر زمینی باعث هشدار کارشناسان درباره بحران آب و برق در این استان شده است.
فرهنگ سازی برای کاهش میزان مصرف آب و برق،دست کشیدن از کشت محصولات پرآب از راهکارهایی است که برای عبور از چالش هایی خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد مطرح می شود.
مسئولان می گویند: سرانه مصرف آب آشامیدنی در این استان نسبت به میانگین کشور 26 درصد ببشتر است.
سرانه تولید آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر نفر در طول شبانه روز 230 لیتر و سرانه مصرف آن نیز بین 150 تا 170 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است.
رشد 6 درصدی مصرف برق در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال پیش، رواج استفاده از کولرهای گازی در برخی مناطق سردسیری گواهی بر مشارکت ضغیف شهروندان در مصرف انرژی است.

** راهکارهایی برای مدیریت مصرف
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه های اجرایی، اداری، موسسات مالی و بانک ها نسبت به کاهش 10 درصدی مصرف برق در این استان اقدام کنند.
وی با تشریح وضعیت کنونی روبه رشد مصرف برق در استان کهگیلویه و بویراحمد و اظهارنگرانی خود از این روند، افزود:میزان مصرف برق در سه ماهه تابستان سال گذشته در تعرفه های عمومی 89 هزار و 958 مگاوات بوده که در سال جاری این میزان مصرف باید 10 درصد کاهش پیدا کند.
راهزادی، تعداد مشترکان تعرفه عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد را 11 هزار و 274 مشترک عنوان و یادآورشد: میزان مصرف برق این مشترکان در سال گذشته حدود 16 درصد میزان مصرف برق توسط تمامی مشترکان بوده است.
وی گفت: مجموع مصرف برق سال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد 569 هزار و 215 مگاوات بوده که برق مصرف شده توسط مشترکان باتعرفه عمومی 91 هزار و 74 مگاوات بوده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر ضرورت صرفه جویی خاطرنشان کرد: اگر مشترکان میزان مصرف برق خود را در این استان مدیریت نکنند بدون شک خاموشی های با برنامه شروع خواهد شد.
راهزادی افزود: براساس دستورالعمل وزارت کشور، دستگاههای اجرایی که اقدام به صرفه جویی 10 درصد برق خود نکنند برق آنها قطع خواهد شد.

** افزایش مصرف برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از رشد مصرف برق در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.
داود راهزادی گفت: گرمای زودرس و خشکسالی‌ها شرایط سختی را برای تامین برق از نیروگاه‌ها ایجاد کرده که نیاز به همکاری مشترکان برق برای مدیریت مصرف است.
وی با بیان اینکه میزان بارش ها در سال های گذشته بسیار کم بوده و به همین دلیل میزان تولید برق در نیروگاه‌ها نسبت به سال های دور بسیار کمتر شده است، تصریح کرد:‌ اگر مشترکان برق در استان کهگیلویه و بویراحمد مصرف برق خود را مدیریت نکنند بدون شک شاهد خاموشی هایی بابرنامه خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: خسارت ریالی ناشی از تلفات انرژی در این استان در سال گذشته ۱۸۰ میلیارد ریال بوده است.
راهزادی اظهار داشت: با رقم ریالی عنوان شده می توان بسیاری از طرح های برقرسانی را تکمیل و در اختیار مشترکان گذاشت.
وی افزود: مشترکان برق با خودداری از استفاده غیرمجاز از شبکه های برق می توانند کمک بزرگی به کاهش این خسارت ها کنند.
راهزادی بیان کرد: نرخ تلفات انرژی در سال گذشته به ۱۳ درصد رسیده که این نرخ در سال جاری باید به ۱۲ درصد برسد.
وی از انجام طرح های فنی برق برای کاهش بخشی از نرخ تلفات انرژی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جمع آوری برق های غیرمجاز در سال جاری شدت بیشتری خواهد گرفت و براساس قانون، دارندگان برق های غیرمجاز به دستگاه قضایی معرفی می شوند.
راهزادی تصریح کرد: جمع آوری کنتورهای معیوب مشترکان با تعرفه های مختلف نیز از دیگر برنامه های این شرکت است.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: نصب کنتور برای روشنایی معابر از دیگر راهکارهای کاهش نرخ تلفات انرژی است که این راهکار در سال جاری شدت بیشتری خواهد گرفت.
وی تعویض شبکه های سیمی به کابلی را از دیگر راهکارهای فنی کاهش نرخ تلفات انرژی برشمرد و تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ طرح فنی هم اینک درحال انجام است.
241 هزار و 636 مشترک برق در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 202 هزار و 649 اشتراک آن معادل 83 درصد خانگی است.
**هدروی آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت:
میانگین هدر روی آب آشامیدنی در این استان حدود 25 درصد است.
سید علی لدنی نژاد افزود: به همین دلیل مدیریت مصرف، تولید و تقاضای آب آشامیدنی با جدیت توسط این شرکت در استان در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان مصرف آب در کولرهای آبی با نصب سایبان روی آنها تا حدود 50 درصد کاهش می یابد و یکی از بهترین راهکارها برای کاهش مصرف آب در استان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هر کولر آبی در طول شبانه روز به طور میانگین حدود 300 لیتر آب مصرف می‌ کند.
وی ابراز داشت: مردم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سرویس مداوم کولرهای آبی خود اقدام کنند تا از هدر روی آب در این استان به طور جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وسایل کاهنده مصرف آب از جمله سرشیر در منازل و دستگاه های اجرایی این استان نصب می شود
لدنی نژاد اظهار داشت: چنین اقدامی از راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف آب در کهگیلویه و بویراحمد است.
** افت سفره های زیر زمینی
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، میانگین آب سفره‌های زیرزمینی 15 دشت این استان به طور میانگین 10 متر افت کرده است.
علی داودی مهر اظهار داشت: دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر(ع) با 18.8 متر شاهد بیشترین افت بوده است.
وی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی باعث افت آب های دشت های این استان شده است تصریح کرد: پلمپ چاه های غیر مجاز از برنامه های در دست اجرا برای پیشگیری از این روند است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و 9 حلقه چاه غیرمجاز در این استان شناسایی شده که 139 مورد آن مربوط به آب آشامیدنی است.
وی اظهار داشت: 270 حلقه چاه آب غیرمجاز کشاورزی و صنعتی در این استان از سه سال پیش تاکنون پلمپ شده است.
داوودی مهر بیان کرد: کل چاه‌های مجاز موجود در استان افزون بر 3 هزار و 389 حلقه است که از این تعداد 2 هزار و 500 حلقه در مدار بهره برداری بوده که بقیه در حال دریافت پروانه یا مراحل ابتدایی برای اخذ مجوز یا در انتظار تعیین تکلیف هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آمار، سالانه افزون بر 287 میلیون مترمکعب آب از مجموع 2 هزار و 500 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق این استان برداشت می‌شود به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی استان از همین سفره‌های زمینی در حال تأمین است.
وی ابراز داشت: میانگین بارندگی این استان در سال جاری 350 میلیمتر بوده که این میزان در سال گذشته 443 میلیمتر بوده است.
افت سطح آب در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
داودی مهر گفت: هم اکنون11طرح برای احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در این استان برای صیانت از منابع آب در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: این طرح ها شامل ساماندهی شرکت های حفاری، اطلاع رسانی و بسترسازی فرهنگی و نجات آب، جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری، تقویت و استقرار گشت و بازرسی، تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و اجرای پروژه های تغذیه مصنوعی است.
وی اظهار داشت: کشاورزان و مالکان چاه ها ، مسئولیت حفاظت و بهره برداری مناسب از این منابع را برعهده می گیرند.
وی ابراز کرد: میانگین بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد 735 میلی متر است که این میزان در سال گذشته به 260میلی متر کاهش یافت.
داودی مهر تصریح کرد: تصویب طرح های توسعه کشاورزی در سال های گذشته، نبود مطالعات کافی درباره تاثیر سدها بر منابع زیر زمینی، افزایش سطح زیر کشت افزون بر پتانسیل منابع آب زیر زمینی، حفر چاه های غیرمجاز و برداشت اضافه از چاه های مجاز، پایین بودن بهره وری در بخش های مصرف بویژه کشاورزی از دلایل مهم بروز مشکلات کم آبی در این استان است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می‌شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان 2 میلیارد مترمکعب آب جهت مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
طول رودخانه‌های دائمی و فصلی کهگیلویه وبویراحمد یک هزارو 400 کیلومتر است و هم اکنون 2 سد با ظرفیت 589 میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به بروز پدیده خشکسالی و تنش آبی کشت برنج و هندوانه به عنوان 2 محصول کشاورزی دارای مصرف آب بالا در این استان ممنوع است.
داوودی مهر اظهار داشت: بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو به جز 2 استان شمالی کشور (گیلان و مازندران) کشت محصولات کشاورزی دارای مصرف آب بالا به ویژه برنج و هندوانه در بقیه استان ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد ممنوع خواهد بود.
وی افزود: با وجود اخطارها‌ و تذکر‌های لازم اما عده ای از مردم کهگیلویه و بویراحمد در برخی نقاط این استان از جمله یاسوج (حدفاصل روستای مختار تا دهنو) اقدام به کشت برنج کرده اند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 9 تیم گشت و بازرسی برای پلمپ چاه های غیرمجاز آب و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز جدید در راستای مقابله با بحران کم آبی توسط این شرکت تشکیل شده است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.