به گزارش ایرنا،کارشناسان افزایش زیرساخت های خدماتی و رفاهی با کمک منابع مالیاتی به شهرداریها و دهیاری ها را از آثار مهم پرداخت مالیات بر زندگی اجتماعی مردم می دانند.
صاحب نظران کاهش اتکای به اقتصاد آسیب پذیر و تک محصولی نفت به ویژه بی اثر کردن اثرهای تحریم را از دیگر آثار پرداخت مالیات می دانند.
براساس شواهد تاریخی اخذ و پرداخت مالیات در ایران از زمان هخامنشیان تاکنون سابقه داشته و به مرور زمان تکامل یافته است.
اهمیت مالیات سبب شده است تا شانزدهم الی بیست و دوم تیر به عنوان هفته فرهنگ مالیاتی نامگذاری و برای جلب مشارکت مردم در تحقق آن زمینه سازی می شود.
در کشورمان بیش از 50 درصد درآمد با پول نفت، حدود 30 درصدمالیات و 20 درصد سایر موارد مانند آب، برق و گاز تامین می شود.
متخصصان می گویند: در صورت کاهش فرارهای مالیاتی امکان افزایش سهم مالیات از درآمد عمومی کشور وجود دارد.
این کارشناسان می گویند: دولت باید با تشریح هزینه کرد درآمدهای مالیاتی، باور مالیات به عنوان ابزار افزایش رفاه را جایگزین مالیات یعنی پرداخت پول زور کنند.
واضح است که شهروندان هر کشوری در صورتی که بدانند پرداخت مالیات باعث وضعیت رفاهی دیارشان می شود رغبت بیشتری برای پرداخت پیدا می کنند.
در ایران مالیات کارکنان دولت به طور منظم از حقوق آنها در هر ماه کسر می شود.

** مالیات ابزاری برای افزایش رفاه عمومی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:پرداخت به موقع مالیات به عنوان مهمترین منبع درآمد غیرنفتی نقش موثری در توسعه زیرساخت ها و ارائه خدمات عمرانی در کشور دارد.
عزیز فیلی اظهار داشت: برای تکمیل طرح های نیمه تمام کشور به تامین منابع از محل مالیات نیاز است.
وی با بیان اینکه دولت برای ایجاد زیرساخت ها و ارائه خدمات اعتبارهای کلانی را هزینه می کند،گفت اخذ بخشی از درآمدهای صاحبان ثروت به عنوان مالیات به برقراری عدالت و توسعه رفاه عمومی کمک خواهد کرد.
وی وصول و پرداخت به موقع مالیات را لازمه شتاب بخشی به خدمات رسانی دانست و تصریح کرد:فعالان اقتصادی با پرداخت مالیات در عمران و آبادانی جامعه سهیم هستند.
** مالیات پولی که برای رفاه مردم هزینه می شود
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: از ابتدای سال 1396 تا پایان خرداد امسال بیش از 914 میلیارد ریال به شهرداری ها و دهیاری های این استان از محل عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده است.
محمدعلی غفاری اظهارداشت:از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد بیش از 94 میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری و دهیاری های کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی گفت: از این میزان 65 میلیارد و 549 میلیون ریال به شهرداری ها،19 میلیارد و 432 میلیون ریال به دهیاری ها و 9 میلیارد و 338 میلیون ریال به حساب فرمانداری ها برای روستاهای بدون دهیاری واریز شده است.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد افزود: این میزان اعتبار به 17 شهرداری و 500 دهیاری برای انجام خدمات رفاهی پرداخت شده است.
غفاری اظهارکرد: پرداخت مالیات به عنوان یک نیاز حیاتی در زمان تحریم ارزش آفرین و در پساتحریم نقش ویژه ای در اقتصاد کشور دارد.
وی گفت: بسیاری از بخش ها ازجمله کشاورزی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی از پرداخت مالیات معاف هستند،اما باید اظهارنامه مالیاتی ارئه دهند.
غفاری گفت: در خرداد ماه امسال مودیان حقیقی این استان 16هزار و500 اظهارنامه مالیاتی ارائه کردند.
وب افزود: جرائم مالیاتی 6 هزار و 130 مؤدی حقیقی و حقوقی در این استان سال 1396 مشمول بخشودگی شد.
وی اظهار داشت: برای این تعداد مؤدی مالیاتی 170 میلیارد ریال مطابق قانون تخفیف اعمال شد.
وی تصریح کرد : حدود پنج تا 6 درصد مالیات دریافتی دراین استان را بازاریان پرداخت می کنند.
غفاری تصریح کرد: اصل دریافت مالیات براساس خود اظهاری مودیان،تعامل و رضایتمندی است.
وی ریشه بسیاری ازمشکلات اقتصادی جامعه را برگرفته از اقتصاد نفتی و وابستگی به فروش نفت دانست و تصریح کرد: خام فروشی نفت و نوسان های آن و راکد ماندن دیگر ظرفیت های اقتصادی تولید و اشتغال زیان های جبران ناپذیری به کشور وارد کرده است.
غفاری با بیان اینکه برای برون رفت از اقتصاد نفتی باید به سراغ دیگر منابع پاک و پایدار ازجمله مالیات رفت ،اظهار کرد: اخذ مالیات ازصاحبان درآمد براساس شفافیت و معیارهای قانونی است و درعین حال پرداخت مالیات حق دولت است و فرار مالیاتی جرم محسوب خواهد شد.
وی اظهارکرد: همکاری و هماهنگی اتحادیه های صنفی با واحدهای مالیاتی می تواند به شفافیت و عدالت در وصول مالیات متناسب با موقعیت کاری و میزان فروش اصناف کمک کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد یا بیان اینکه اقتصادی سالم است که متکی به منابع متعدد غیرنفتی از جمله مالیات باشد، گفت: اقتصاد تک محصولی ناکارآمد و در عین حال متلاطم و نوسان پذیر است و برای برون رفت ازاین مشکل اقتصاد هرکشوری باید متکی به درآمدهای متنوع از جمله مالیات باشد.
** مالیات چگونه هزینه می شود؟
حسن نوروزی تصریح کرد: در سال گذشته حدود 47درصد اعتبار هزینه های جاری کشور از محل مالیات تامین شد در حالی که برای داشتن یک اقتصاد سالم باید اعتبارات هزینه ای کشور از محل مالیات و اعتبارات عمرانی از محل دارایی های سرمایه ای نظیر نفت تامین شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد به نقش پرداخت مالیات در توسعه و آبادانی کشور اشاره کرد و گفت: برگشت اعتبارات نسبت به مالیات دراین استان چندبرابر است که این امر بیانگر پایین بودن میزان درآمد هاست.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد 50 هزار مودی مالیاتی دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.