به گزارش ایرنا، علی محمد احمدی روز شنبه در جمع اهالی دهستان تنگ سرخ بویراحمد اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تعیین وضعیت و مشخص شدن زمین های کشاورزی و منابع ملی نیز در اسرع وقت اقدام کنند.
وی بیان کرد: شرکت آب منطقه ای پرداخت حقوق و مطالبات مردمی را با توجه به وضعیت موجود در زمینه میزان باغ ، زمین کشاورزی و سایر مطالبات مردم آغاز کند.
وی تصریح کرد: هم اینک مردم منطقه و روستاهای دهستان تنگ سرخ با مشکلات، کمبودها و دغدغه های زیادی مواجه هستند که به نظر می رسد اجرای سد عاملی توجیه کننده برای کم کاری و ضعف خدمات دهی توسط برخی دستگاه ها در این منطقه شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: طرح هادی در برخی از این روستاها با جمعیت حدود 150 تا 200 نفر هنوز اجرایی نشده است.
وی تصریح کرد: برخی روستاها به شدت با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند، زمین ها و باغ های آنها به دلیل کمبود آب خشک شده اند که دستگاه های متولی موظف هستند در زمینه رفع این مشکلات و کمبودها ظرف کمتر از یک ماه آینده اقدام کنند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد ضرورت و اهمیت اجرای سد تنگ سرخ به عنوان یک طرح ملی را برای خروج شهرستان های بویراحمد و دنا از بحران کم آبی یادآور شد و خواستار تسریع و شتاب بخشی در روند اجرای این طرح شد.
وی روند اجرای سد را با پیشرفت فیزیکی کمتر از 17 درصد رضایت بخش ندانست و گفت: بهانه کمبود اعتبار و یا معارضات اجتماعی در این راستا قابل توجیه نیست.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پرداخت حق و حقوق و مطالبات مردم از اولویت ها و دغدغه مسئولان و متولیان امر در زمینه اجرای این سد باشد.
غلام محمد زارعی افزود: البته از همان سال های 93 تاکنون مشاور طرح با همکاری نماینده حقوقی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد ،نماینده رسمی دادگستری و جمعی از اهالی منطقه تنگ سرخ و روستاهای اطراف سد مطالعات اولیه و میزان خسارات در اجرای این سد را برآورد کرده اند.
وی تصریح کرد: برخی مشکلات و کمبودها در این منطقه نیز باید در اسرع وقت و با مشارکت جدی دستگاه های متولی مرتفع شود.
نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعات طرح گاز رسانی به عنوان یکی از طرح های مهم و مطالبات اساسی مردم منطقه تنگ سرخ به اتمام رسیده و ظرف 2 ماه دیگر عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
زارعی همکاری و مشارکت مردم منطقه تنگ سرخ را در زمینه اجرای سد قابل تحسین دانست و گفت: بدون شک با اجرا و بهره برداری از این طرح ملی مردم این منطقه از مزایا و ظرفیت های آن بهره مند خواهند شد.
وی تصریح کرد: با بهره برداری از این سد آب صنعتی به میزان 17 میلیون متر مکعب در سال، آب آشامیدنی جمعیتی افزون بر 500 هزار نفر در شهرستان های بویراحمد و دنا و آب کشاورزی این شهرستان ها به میزان بیش از 42 میلیون مترمکعب در سال تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: بخش عمده ای از مطالبات و حقوق مردم منطقه تنگ سرخ در زمینه اجرای این سد در حوزه باغ و اراضی کشاورزی و میزان حریم حوضچه آبریز سد برآورد اولیه و تعیین تکلیف شده است.
علی داوودی اظهار داشت: بر اساس برآورد اولیه میزان مطالبات مردم در این راستا افزون بر 50 میلیارد ریال است که شرکت آب منطقه ای و مجموعه عوامل اجرایی سد تنگ سرخ خود را متعهد به پرداخت این میزان مطالبات و کسب رضایتمندی مردم منطقه می دانند.
وی میزان پیشرفت فیزیکی سد تنگ سرخ یاسوج را حدود 17درصد ذکر کرد و گفت: پیمانکار طرح بر اساس آخرین صورت وضعیت ثبت شده افزون بر 90 میلیارد ریال طلب دارد.
عملیات اجرایی سد تنگ سرخ در سال 90 با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد و قرارداد اولیه به میزان 500 میلیارد ریال با پیمانکار این طرح منعقد شد.
داوودی میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از این طرح را افزون بر هشت هزار میلیارد ریال ذکر کرد.
ساختگاه سد مخزنی تگ سرخ در 35 کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.