معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد:براساس وضعیت جغرافیایی و همچنین کمی امکانات و اعتبارات، حداقل هشت سال طول می کشد تا مردم یاسوج صدای سوت قطار یاسوج - اقلید را بشنوند.

عزیز فیلی در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: وضعیت کنونی پروژه راه آهن اقلید - یاسوج برای خود ما رضایت بخش نیست و نمی توان با حرف و وعده به مردم امیدواری داد که بزودی این پروژه به  بهره برداری می رسد.

وی با تشریح آخرین وضعیت پروژه راه آهن اقلید - یاسوج ، اظهارداشت: اگر تمامی امکانات و اعتبارات لازم این پروژه تخصیص داده شود حداقل هشت سال طول می کشد تا مردم یاسوج صدای سوت قطار خود را بشنوند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: شرایط کنونی اعتباری کشور و امکانات برای اجرایی کردن پروژه عنوان شده شرایط خوبی نیست و اگر روند کنونی ادامه داشته باشد به طور حتم شنیدن صدای سوت قطار توسط مردم یاسوج شاید به بیش از هشت سال هم برسد.

کار خاصی اتفاق نیفتاده است

فیلی، اعتبار مورد نیاز برای شنیدن سوت قطار اقلید - یاسوج را بیش از هزار میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به مردم بگوییم که در آینده‌ای نه چندان دور مردم یاسوج صدای سوت قطار را می شنوند.

وی گفت: طول پروژه راه آهن اقلید - یاسوج 170 کیلومتر بوده که بخش کمی از آن حدود 30 کیلومتر زیرسازی شده و البته به نظر ما کارخاصی اتفاق نیفتاده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد باتاکید براینکه شرایط کنونی این پروژه شرایط خوبی نیست، یادآورشد:‌ باتوجه به شرایط اعتباری و امکانات، کار به سختی جلو می رود  بعید می دانم تا هشت سال دیگر هم به بهره برداری برسد.

فیلی افزود: دولت بایستی اعتبارات و امکانات ویژه ای برای پروژه راه آهن اقلید - یاسوج بگذارد تا مردم یاسوج بتوانند هرچه زودتر صدای سوت قطارشان را بشنوند و اگر شرایط اینگونه ادامه پیداکند مردم یاسوج به این زودی ها صدای سوت قطار را نمی شنوند.

به گزارش ایلنا از یاسوج،  پروژه خط آهن "یاسوج-اقلید"که از زمان سفر آخر دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفته همچنان بلاتکلیف است و چشم امید مردم این خطه همچنان به سمت دولت روحانی دوخته شده تا شاید سوت قطار در دیارشان شنیده شود.

سال 84 در اولین سفر استانی هیئت دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه خط آهن یاسوج- اقلید در دستور کار قرار گرفت تا به عنوان یکی از شاه راه های مهم توسعه با خارج کردن استان از بن بست ارتباطی، محرومیت را از سر و روی شهرهای استان پاک کند.

بالاخره در سفر سوم این دولت، پروژه اتصال یاسوج به شبکه ریلی کشور تصویب شد و این خبر روزنه امیدی در دل مردم و مسئولان این استان نشاند اما چندی بعد به دلیل اعلام خبرهایی مبنی بر مقرون به صرفه نبودن این پروژه و عدم مطالعات کارشناسی برای جانمایی مناسب متوقف شد تا اینکه بالاخره پس از کش و قوس های فراوان زمان کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی این خط آهن اعلام شد.

اواخر سال 90 ردیف بودجه برای این پروژه هم مشخص شد و وعده هایی برای گذر قطار از شهرهای محروم استان و ایجاد فرصت های شغلی پایدار و توسعه صنعت توریسم و ... اعلام شد اما چندی بعد وعده ها جای خود را به بهانه هایی چون نداشتن توجیه اقتصادی و کمبود اعتبار داد و زمزمه هایی از لغو اجرای پروژه به گوش رسید.

اجرای راه‌آهن یاسوج ـ‌ اقلید به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

اولین استاندار دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای راه‌آهن یاسوج ـ اقلید به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این استان به تنهایی و با اعتبارات عمرانی خود قادر به اجرای این پروژه مهم نیست.

سیدموسی خادمی در تیرماه 1395 یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد را راه‌آهن اقلید به یاسوج دانست و افزود:به همین خاطر مهم‌ترین طرحی که در سفر دولت به استان مطرح خواهد شد پروژه مهم راه‌آهن یاسوج به اقلید است

وی گفت: کار خوبی که در این زمینه انجام گرفت از اعتبارات ماده ۱۸۰ برای شروع کار مبلغی در نظر گرفتیم که باید امسال برای جذب هرچه بیشتر اعتبارات عمرانی برای ساخت این پروژه تلاش کنیم.

استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد افزود:‌ این پروژه در حال حاضر نیاز به اعتبارات جدید از محل منابع مختلف دارد که نیاز است دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه برای اجرای این پروژه مهم عزم خود را جزم کنند.

اعتبارات راه آهن یاسوج-اقلید از محل فروش اسناد خزانه

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه اعتبارات ساخت راه‌آهن یاسوج ـ اقلید از محل فروش اسناد خزانه تأمین می‌شود، افزود: به همین دلیل در تخصیص اعتبارات این پروژه هیچ مشکلی وجود ندارد.

غلام محمد زارعی در همان مردادماه 1395 ، پروژه راه‌آهن یاسوج به اقلید را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت، گفت: پروژه راه‌آهن یاسوج ـ اقلید هدیه دولت یازدهم به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است که با این پروژه عظیم استان و شهر یاسوج از بن‌بست خارج و گام بزرگی در توسعه استان برداشته می‌شود.

احداث ۱۵ کیلومتر تونل در مسیر راه‌‌آهن یاسوج ـ اقلید

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور گفت: در مسیر راه‌آهن یاسوج به اقلید ۱۵ کیلومتر تونل احداث می‌شود.

عباس خطیبی با بیان این موضوع که مطالعه مرحله دوم این طرح انجام شده و در مرحله نقشه‌برداری است،بیان کرد:15کیلومتر تونل در این مسیر احداث می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ کیلومتر نیز افزایش داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۱۳ دستگاه تونل در مسیر وجود دارد، گفت: حدود سه کیلومتر پل بزرگ در مسیر وجود دارد، ضمن اینکه تعداد ۱۰ دستگاه پل در مسیر راه‌آهن یاسوج ـ اقلید پیش‌بینی شده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور به کل هزینه این طرح اشاره کرد و افزود: هزینه کل این پروژه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و قرار داد اولیه طرح ۳/۵ میلیارد تومان می‌باشد.

خطیبی با اشاره به اینکه یک ایستگاه در کیلومتر ۲۲ این پروژه احداث شده است،‌ ادامه داد: راه آهن یاسوج اقلید به طول ۱۴۵ کیلومتر است که استان کهگیلویه وبویراحمد را به شهرستان اقلید یزد و خط راه آهن سراسری کشور متصل خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.