به گزارش ایرنا،بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید .
این بنای ارزشمند در سال های اخیر به مکانی برای اسکان معتادان و سوژه رسانه ها تبدیل شده بود.
بافت تاریخی دهدشت شامل 2 هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت دوازدهم ساماندهی بافت تاریخی دهدشت را بطور جد در دستور کار قرار داده است.
محمود باقری اظهار داشت: بافت تاریخی دهدشت به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی که قابلیت ثبت جهانی دارد نیازمند همت مضاعف مسئولان برای ساماندهی و احیاست.
وی بیان کرد: تلاش می شود برای آزادسازی حریم بافت تاریخی دهدشت اقدام های لازم صورت گیرد.
وی بیان کرد: این بنای تاریخی سال 1396 برای حفاظت به ‌عنوان پایگاه تاریخی معرفی و برای آن مسئول ویژه تعیین شد.
وی بیان کرد: بنای تاریخی بافت تاریخی دهدشت در سال گذشته با سه میلیارد و 600 میلیون ریال دیوارکشی شد.
باقری ابراز داشت: با اجرای این طرح از ورود معتادان و احشام به داخل این مرکز فرهنگی ارزشمند جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی یک اثر برای جذب جهانگردان و ایرانگردان و معرفی فرهنگ ایران کهن گفت: تلاش می‌شود که این بنای تاریخی با جذب اعتبار ثبت جهانی شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:حمام تاریخی کهیار در شهر تاریخی دهدشت به موزه مردم شناسی تبدیل می شود.
مسعود شفیعی اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح با 510 میلیون ریال اعتبار آغاز شده است.
وی بیان کرد: حمام تاریخی کهیار از بناهای مربوط به دوران صفوی است که در کنار امامزاده جابر (ع) در بافت تاریخی شهر دهدشت قرار دارد.
وی بیان کرد: موزه مردم شناسی شهر دهدشت با هدف آشنا کردن مردم با آثار معنوی مانند آئین رسوم و تجهیزات مورد نیاز زندگی روستایی و عشایر و قرار دادن در معرض عموم علاقه مندان ایجاد خواهد شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 9 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت اضطراری، ساماندهی و تملک بافت تاریخی دهدشت اختصاص یافته است.
شفیعی اظهار داشت: پنج میلیارد ریال از این مبلغ برای تملک و چهار میلیارد ریال به مرمت این بنای تاریخی ارزشمند اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: تاکنون 2 میلیارد ریال از این اعتبار تأمین شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با حضور کارشناسان دفتر پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور در پایگاه پژوهشی بافت تاریخی دهدشت راهکارهای اجرایی برای آماده‌سازی بستر بافت با هدف حضور گردشگران درنظر گرفته شد.
وی ابراز داشت: ساماندهی هر چه بهتر پایگاه پژوهشی دهدشت برای گردشگران و شناساندن آن به مخاطبان اولویت میراث فرهنگی در سال جاری است.
مسئول بافت تاریخی دهدشت گفت: تاکنون حدود 200 پلاک از خانه های بافت تاریخی از مالکان خریداری شده است.
شکرالله علیزاده افزود: خریداری واحدهای مسکونی مستقر در بافت تاریخی دهدشت نخستین گام برای جهانی شدن این بنای تاریخی است.
وی بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در شهر تاریخی وجود دارد رفع معارض وخرید خانه ها اولویت بندی شده است.
وی گفت:سال های 1395 و 1396 بیش از چهار میلیارد ریال برای ساماندهی، مرمت این بنای ارزشمند هزینه شده است.
وی اظهار داشت: دیوار کشی به طول 270 متر، مرمت خانه تاریخی کهیار با 50درصد پیشرفت فیزیکی و پاکسازی مسیرهای عبور گردشگران از خار و خاشاک از دیگر برنامه های در حال اجرا برای ساماندهی این بنای ارزشمند است.
وی بیان کرد: ساماندهی کامل این شهر تاریخی نیازمند 500 میلیارد ریال اعتبار است.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 700 اثر ملی در فهرست آثار ملی دارد.
61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی دارد.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.