به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال 1344 و با ظرفیت اسمی تولید یکهزار تن قند و شکر در روز آغاز و 2 سال بعد در سال 1346 به بهره برداری رسید.
این کارخانه که با فراز و نشیب ها ، نیمه فعال بودن و تعطیلی های مکرر در دهه های اخیر مواجه بود سرانجام از سال 1387فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.
اما دیری نپایید که سایه مشکلات و چالش های جدید از جمله قدیمی شدن تجهیزات، نبود مواد اولیه و چغندر، معوق ماندن حقوق ومزایا و بیمه کارگران و برخی معضلات دیگر بر این واحد بزرگ صنعتی سایه افکند تا سرمایه گذار کلان آن یعنی بانک تجارت ایران نیز عطایش را به لقایش ببخشد و شانه از مسئولیت آن خالی کند.
سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان این کارخانه از حدود دی ماه سال 1395 به سرمایه گذار بومی استان واگذار شد که البته هنوز و بنا به دلایلی که سرمایه گذار نوشدن تجهیزات ، ساماندهی وضعیت امور اداری و همچنین تامین نشدن مواد اولیه آن اعلام کرده راکد و یا نیمه فعال مانده است.
کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی کارخانه موجب شد تا این کارخانه تعطیلی طولانی مدت حتی بیش از یک دهه را تجربه کند.
سرمایه گذار کارخانه قند یاسوج که هم اینک حدود 83درصد سهام این صنعت را عهده دار است نیز ظرفیت اسمی این واحد تولیدی را افزون بر 100 هزار تن چغندر قند ذکر کرد.
لهراسب باقری از بدهی افزون بر 650 میلیارد ریال این کارخانه از دوران قبل از واگذاری به وی خبر داد و گفت: مهمترین نیاز این واحد تولیدی برای راه اندازی مجدد تامین شکر خام است.
باقری با اشاره به تقاضای صدور مجوز واردات 120 هزارتن شکر خام برای این کارخانه گفت: برای تامین این میزان شکر خام نیز مجموعه استانداری و حوزه معاونت اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد درخواست ارایه طرح توجیهی در این زمینه کردند که این مهم نیز انجام شد.
وی دوره کاری کارخانه با چغندر را حدود 3 ماه دانست و بیان کرد: اولویت نخست در این راستا تامین شکر است.
سرمایه گذار کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه عزم راسخ مسئولان به ویزه مدیریت اجرایی استان و استفاده از تمامی ظرفیت های لازم برای راه اندازی این کارخانه وجود دارد ، افزود: با رفع مشکلات و تامین شکر خام مورد نیاز بیش از 200 نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم در این واحد تولیدی ایجاد خواهد شد.
باقری ابراز امیدواری کرد که در صورت راه اندازی خط چغندر کارخانه قند یاسوج نیز واحد تولیدی خوراک دام دشتروم ، کارخانه الکل سازی و واحد تولیدی نوشابه در پایین دست کارخانه قند فعال خواهند شد.
وی افزود: کارخانه قند یاسوج از سال 1381 تاکنون به جز در سال 1393 راکد و یا نیمه فعال بوده است.
باقری تصریح کرد: گام نخست برای راه اندازی کارخانه موضوع مجوز واردات شکر خام است که با توجه به قول مساعد حوزه معاونت اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویارحمد این مشکل در اسرع وقت مرتفع خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: عزم راسخ و اراده جدی برای رفع مشکلات موجود این کارخانه در مجموعه مسئولان ومتولیان امر وجود دارد.
پروانه نیک مرام سرمایه گذار کارخانه قند یاسوج را توانمند دانست و گفت: این واحد تولیدی و صنعتی یکی از داشته های اساسی استان برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در استان محسوب می شود.
رئس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: فرآیند بازسازی و بهسازی کارخانه قند یاسوج برای ایجاد تحولی اساسی آغاز شده است.
داریوش دیودیده افزود: تامین شکر خام را مهمترین نیاز و گام نخست برای راه اندازی مجدد آن دانست و گفت: مکاتبات و اقدام های لازم در این راستا انجام شده و وزارت صنعت ، معدن و تجارت و مجموعه دولت ومدیریت اجرایی استان نیز در این راستا مصمم هستند.
دیودیده با تاکید بر اینکه کارخانه قند سال‌ها راکد بوده و راه اندازی مجدد ان به عنوان صنعت مادر استان کام کشاورزان و کارگران و حتی بسیاری از مردم استان را شیرین خواهد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد از حمایت جدی این نهاد از سرمایه گذار این کارخانه و تامین چغندر مورد نیاز در بازه زمانی مختلف خبر داد.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: البته تولید چغندر مورد نیاز این کارخانه منوط به راه اندازی خط تولید چغندر و تامین شکر خام است.
وی بیان کرد: کشت چغندر با بذر اصلاح شده 70 تا 100 تن در هکتار در مناطق گرمسیری و 50 تا 70 تن در هکتار در مناطق سردسیری عملکرد دارد.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز تاکید کرد: مکاتبات لازم برای تامین شکرخام مورد نیاز کارخانه قند یاسوج انجام شده و سرمایه گذار نیز باید خط تولید چغندر قند در این واحد تولیدی را فعال کند.
جعفر گورگانی افزود: رایزنی ها و اقدام های لازم برای تامین 100 هزار تن شکر خام این کارخانه با هماهنگی و تاکید علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد انجام شده است.
وی یاداور شد: البته انتظار می رود سرمایه گذار این طرح ضمن فعال کردن خط تولید چغندر در سال زراعی جاری با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام به تامین چغندر مورد نیاز این واحد تولیدی کند.
گوهرگانی ادامه داد: با توسعه کشت چغندر قند در استان و اختصاص برخی زمین های کشاورزی به کاشت این محصول زمینه افزایش اشتغالزایی کارخانه فراهم می شود.
وی گفت: سرمایه گذار برای موضوع کاشت، داشت و برداشت چغندر قند با همکاری جهادکشاورزی و اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی یک شرکت تعاونی اقماری وابسته به کارخانه قند را نیز راه اندازی کنند.
گوهرگانی تاکید کرد: با هدف تسهیل در روند کشت چغندر قند سرمایه گذار با همکاری جهادکشاورزی نسبت به انعقاد قرارداد با کشاورزانی که خوراک کارخانه قند را تامین می کنند، اقدام کنند.
وی افزود: جهاد کشاورزی موظف ومتعهد به همکاری با کشاورزان و تامین زمین های مورد نیاز کشت چغندر برای خوراک کارخانه قند یاسوج در سال زراعی جاری است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: یکی از اولویت های اصلی دولت حمایت مجدانه از بخش خصوصی است به ویژه واحدهای تولیدی با ظرفیت بالای اشتغال است.
وی بر حمایت جدی استاندار و مجموعه تیم اقتصادی در استان از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در استان به ویژه سرمایه گذار کارخانه قند یاسوج تاکید کرد و گفت: همه مشکلات و دلایل راکدماندن طرح های صنعتی و تولیدی را را نباید به کمبود اعتبار و منابع گره زد.
وی تصریح کرد: سوءمدیریت ها و توان اجرایی نداشتن برای رقابت در بازار سرمایه توسط سرمایه گذاران تا حدود زیادی نیز در راکدماندن و و تعطیلی واحدهای تولیدی دخیل است.
تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در کهگیلویه وبویراحمد 643 است که 572 مورد از این تعداد فعال هستند.
444 طرح صنعتی با سرمایه گذاری افزون بر 270 هزار میلیارد ریال در این استان در حال اجراست.
میزان اشتغال‌زایی این طرح ها افزون بر 18 هزار و 188 نفر برآورد شده است.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.