به گزارش ایرنا، کارشناسان یکی از راهکارهای کمک به رونق تولید و اشتغال در کشور را پرداخت تسهیلات و حمایت از کارآفرینان می دانند، اما همکاری ضعیف بانک ها و استقبال ضعیف بخش خصوصی از طرح کارورزی باعث کند بودن روند تحقق اشتغال در این استان شده است.

** وضعیت بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار
این استان از سال 92 تا 94 بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشت و از برنامه سوم به این طرف مقام اول یا دوم بیکاری مربوط به این استان بوده است.
نرخ مشارکت کهگیلویه و بویراحمد در سال1393 افزون بر 30/2 درصد، سال 1394 افزون بر 34/5 درصد، سال 1395 37/7 درصد است.
جمعیت بیکار 10 سال به بالا در کهگیلویه و بویراحمد در سال 1393 حدود 23 هزار و 888 نفر، سال 1394 افزون بر 33 هزار و 286 نفر، سال 1395 حدود 27 هزار و 988 نفر بوده است.
براساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در این استان حدود 10 هزار نفر است.

** روند تحقق برنامه های اشتغال
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه های دولت در توسعه زیرساخت های گردشگری، کشاورزی و گردشگری موفقیت آمیز بوده است اما جذب اعتبارات اشتغال نیازمند تلاش بیشتری است.
علی محمد احمدی افزود:میزان تسهیلات اعطایی در برخی بانک‌های این استان متناسب با میزان منابع موجود آنها نیست.
بر اساس اعلام شورای هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد میزان منابع بانکی در این استان بیش از 48 هزار میلیارد ریال است.
میزان مصارف بانکی در این استان نیز افزون بر چهار هزار و 940 میلیارد تومان است.
میزان مطالبات بانکی در استان نیز 514 میلیارد تومان اعلام شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: برخی بانک‌ها با اینکه حدود 43 درصد منابع بانکی را در اختیار دارند اما میزان وام پرداختی در حوزه اشتغال و تولید آنها کمتر از 10 درصد است.
وی با بیان اینکه تکلیف این بانک‌ها باید در اسرع وقت مشخص شود از شورای هماهنگی بانک‌ها خواست وضعیت منابع، مصارف و میزان تسهیلات اعطایی و نقش آنها در توسعه و اشتغالزایی استان را در اسرع وقت تهیه و به دبیرخانه کارگروه ارسال کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت جذب اعتبارات اشتغال قابلیت توسعه صادرات استان تا 20 میلیون دلار وجود دارد.
ارزش کالاهای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد از سال 1360 تا نیمه نخست شهریور سال 1392 حدود 59 میلیون دلار بوده است.
از فروردین تا پایان بهمن سال گذشته 932 تن کالا به ارزش 3 میلیون و 495 هزار دلار از گمرک استان صادر شد.
عصاره شیرین بیان، فراورده‌های آرایشی بهداشتی و موکت با هدفگذاری برای کشورهای آلمان، امارات، عراق، اندونزی و پاکستان عمده کالاهای صادر شده در سال گذشته بوده است.

**روند کند جذب اعتبارات اشتغال
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون تنها حدود 200 میلیارد ریال تسهیلات در قالب وام‌های اشتغال روستایی عشایری، مشاغل خانگی و اشتغال فراگیر در این استان پرداخت شده است.
پروانه نیک مرام اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون 150 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی، 38 میلیارد و 300 میلیون ریال ریال در بخش مشاغل خانگی و 11 میلیارد ریال وام‌های اشتغال فراگیر به متقاضیان در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
وی بیان کرد: تسهیلات اشتغال با 2 هدف ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش درآمد اهالی مناطق روستایی و عشایری پرداخت می‌شود.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سهم کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات روستایی و عشایر سه هزار و 60 میلیارد ریال است که 30 درصد برای اجرای طرح‌های ملی در وزارت خانه باقی می‌ماند و 2 هزار 140 میلیارد ریال اختصاص یافته است.
نیک مرام بیان کرد: تاکنون 530 میلیارد ریال از تسهیلات اشتغال روستایی عشایری به استان کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: در بخش اشتغال خانگی سهم این استان 60 میلیارد ریال بوده است که تاکنون 900 نفر به بانک‌های عامل معرفی و 271 نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند.
وی گفت: در بخش اشتغال فراگیر ( ویژه مناطق شهری و روستایی) 2 هزار و 100 میلیارد ریال به این استان اختصاص یافته است.

** طرح کارورزی
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشت هزار و 43 نفر در طرح کارورزی این استان نام نویسی کرده اند که از این تعداد 2 هزار و 185 به عنوان کارورز تایید شده اند.
وی افزود: تعداد واحد های پذیرنده ثبت نام شده 572 مورد است.
نیک مرام بیان کرد: آذز ماه سال 1396 تعداد 54 نفر کارورز در کهگیلویه و بویراحمد قرار داد شده بوده که این تعداد هم اینک به 219 نفر رسیده است.
وی عنوان کرد: پس از دوره کارورزی با درخواست کارفرما مراحل جذب نیروهای فارغ‌التحصیل به مدت 9 ماه بدون هزینه در مراکز بخش خصوصی فراهم خواهد شد.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این اداره کل آمادگی دارد برای کسانی که دوره کارورزی خود را به پایان می رسانند به مدت حداکثر 2 سال از مشوق بیمه ای استفاده کنند.
در طرح مهارت آموزی سهمیه کهگیلویه و بویراحمد 456 نفر است که تاکنون حدود 221 نفر در رشته های مختلف در اداره کل فنی و حرفه ای استان نام نویسی و آموزش دیده اند.

** وضعیت جذب اعتبارات اشتغال روستایی در کشور
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تا پایان اردیبهشت یکهزار میلیارد ریال از اعتبارات طرح اشتغال روستایی از سوی متقاضیان در کشور جذب شده است که بسیار ناچیز است.
غلامرضا تاجگردون افزود: 750 میلیون دلار معادل 30 هزار میلیارد ریال در راستای ایجاد طرح اشتغال روستایی بین استان‌های کشور توزیع شد.
تاجگردون تصریح کرد: اجرای طرح ایجاد اشتغال فراگیر و روستایی در سطح کشور دارای ضعف‌هایی بوده که در کهگیلویه و بویراحمد هم وجود دارد..
وی عنوان کرد: در همین راستا نیز چند جلسه در کمیسیون بودجه برگزار و تذکرات لازم نیز داده شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: 20 درصد از اعتبارات کشور در سال جاری به ایجاد اشتغال فراگیر روستایی اضافه خواهد شد.
تاجگردون هدف از اجرای این طرح را رونق اشتغال و پاسخ به نیاز جویندگان کار اعلام کرد و گفت: هم اکنون یکی از طرح های موثر ، اشتغال روستایی است که از سوی دولت در راستای تامین منابع مالی برای راه اندازی کسب و کار ارائه شده است.
** ایجاد بسترهای جدید برای کارآفرینی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت:13 خوشه کسب و کار در این استان با هدف استفاده از مدل توسعه‌ای خوشه‌های کسب و کار، حمایت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی شناسایی شده است.
سهراب بنام اظهار داشت: امکان سنجی طرح توسعه خوشه صنعتی محصولات گلخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و در دست مطالعه است.
خوشه‌های صنعتی مجموعه‌ای از بنگاه های تجاری و غیر تجاری متمرکز در یک منطقه اقتصادی را شامل می‌شود که برای تولید یک یا چند محصول نهایی مشابه و همچنین صرفه‌های اقتصادی بیرونی با یکدیگر ارتباطات عمودی و افقی برقرار کرده و ضمن رقابت با یکدیگر در بسیاری از موارد همکاری جمعی و اقدامات مشترک دارند.
بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه‌ها، به عنوان یک راهبرد نوین مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشورهای صنعتی و در حال توسعه قرار گرفته است.
وی از اخذ تأییدیه طرح شناسایی خوشه‌های کسب و کار و تهیه نقشه استانی خوشه‌ها در این استان خبر داد و گفت: آب معدنی و آبزی پروری در اولویت‌های بعدی انجام طرح امکان سنجی قرار دارند که امسال انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: خوشه صنعتی نوشیدنی‌ها، گیاهان دارویی، لبنیات محلی و صنعتی، پرورش زنبورعسل و تولید عسل و بسته بندی و فرآوری میوه از دیگر خوشه‌های شناسایی شده در این استان است.
بنام بیان کرد: تاکنون خوشه‌های کسب و کار دست بافته‌های استان درحال توسعه و پیاده سازی است.
بنام تصریح کرد: شکل گیری و تقویت صنایع کوچک و متوسط در قالب خوشه‌های صنعتی به عنوان یک راهبرد توسعه صنعتی منطقه‌ای می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکلات بنگاه‌های کوچک مشابه، ایجاد امکانات مشترک، استفاده از فرصت‌ها و مزیت‌های یکدیگر باشند.
بنام گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در بخش معدنی، کشاورزی و نزدیکی به بنادر جنوب، رسیدن به جایگاه واقعی اقتصادی، تولیدی و صنعتی نیازمند خیز و جهش بزرگی بوده که با همکاری بخش خصوصی و دولتی امکان پذیر است.
کارخانه قند یاسوج به عنوان اولین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1344 ساخته شد.
در دوران انقلاب اسلامی 2 کارخانه سیمان دشتروم و مارگون احداث شد که به عنوان 2 واحد صنعتی بزرگ استان شناخته می‌شوند.
131 طرح و واحد تولیدی و صنعتی در دولت یازدهم در این استان بهره برداری و یا دوباره به چرخه تولید بازگشت.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 13 شهرک و ناحیه صنعتی فعال است.

** طرح رونق تولید
رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال 96 تا سه ماهه نخست سال جاری 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای رونق تولید در بخش های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی در این استان پرداخت شده است.
داریوش دیودیده اظهار داشت: این میزان تسهیلات به 600 واحد تولیدی در سه بخش سرمایه در گردش، طرح های بالای 60 درصد و بازسازی و نوسازی پرداخت شده است.
وی افزود: همچنین در سه ماه نخست سال جاری سه واحد راکد کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید بازگشت.
رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه وبویر احمد بیان کرد: در سال 96 حدود 10 واحد راکد صنعتی این استان به چرخه تولید بازگشت که میزان اشتغال احیا شده آنها 92 نفر بود.
وی عنوان کرد: هدفگذاری این سازمان در سال 97 بازگرداندن 10 واحد راکد به چرخه تولید است.
حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال کهگیلویه و بویراحمد در سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌ های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌ اند.
حدود 50 درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌ های 1392 و 1393 راکد یا نیمه فعال بودند.
هم اینک کمتر از 35 درصد این واحدها راکد هستند و در سه سال گذشته نیز 125 طرح صنعتی، تولیدی و کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد با کمک تسهیلات رونق به چرخه تولید بازگشتند.
444 طرح صنعتی با سرمایه گذاری افزون بر 270 هزار میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.
تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در کهگیلویه و بویراحمد 643 واحد است که 572 مورد از آنها فعال هستند.
میزان سرمایه گذاری واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده کهگیلویه و بویراحمد افزون بر 6 هزار و 64 میلیارد ریال است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 13 شهرک و ناحیه صنعتی فعال است.
بر اساس آمارها بخش صنعت 36 درصد سهم اشتغال کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است.
کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 46 درصد آنان در روستاها زندگی می‌کنند.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.