عزیز فیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: براساس برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده چوپان ها و اهالی جوامع محلی با مسئولان در شناسایی متهمان همکاری می کنند.
وی بیان کرد: برای تشویق روستائیان و همکاری بیشتر آنان برنامه های تشویقی در نظر گرفته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: یک گروه سازمان یافته غیر بومی برای زغال گیری از درختان چند روز اخیر باعث آتش سوزی گسترده در جنگل های این استان شده اند.
وی بیان کرد: این افراد پس از بسته بندی زغال را به صورت قاچاق از کشور خارج می کنند.
وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 72 هکتار از جنگل ها و مراتع این استان در آتش سوخته است.
وی میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این استان در مدت مشابه سال قبل را 240 هکتار اعلام کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی کهگیلویه وبویراحمد گفت: هشت قرارگاه عملیات مهار اتش سوزی ها در عرصه های طبیعی و زیست محیطی استان در محل فرمانداری های شهرستان های هشتگانه این استان راه اندازی شد.
فیلی افزود: فرماندهی عملیات هر قرارگاه بر عهده فرماندار هر شهرستان است و دبیر این قرارگاه‌ها نیز ادارات منابع طبیعی است.
وی تصریح کرد: 20 دستگاه اعم از اجرایی، خدماتی، امنیتی و انتظامی و نیروهای مردمی و بخش خصوصی عضو رسمی این قرارگاه هستند.
وی بیان کرد: وظیفه هماهنگی، فرماندهی و مدیریت تیم‌های امدادی و اطلاع رسانی سریع در زمینه آتش سوزی‌ها و مهار آنها بر عهده این قرارگاه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمبود نیروی انسانی محیط بان و جنگل بان، تجهیزات مهار آتش و سخت گذر بودن جاده های دسترسی از دشواری های مهار آتش در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.
فیلی گفت: برخی شهرستان تنها یک تا سه نفر محیط بان و سه تا پنج نفر جنگل بان دارد که با استفاده از گروه های مردم نهاد این کمبودها جبران شود.
وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده با توجه شرایط جغرافیایی از بالگردهای مهار آتش استان های خوزستان و فارس برای اطفای حریق استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به آتش سوزی‌های گسترده روزهای اخیر در مناطق حفاظت شده کوه خاییز و کوه حاتم در شهرستان‌های لنده، بهمئی و کهگیلویه نیز گفت: وقوع این آتش سوزی‌ها عمدی بوده و افراد دخیل در بروز آن نیز شناسایی شده‌اند.
وی گفت: سودجویان زغال که تعدادشان به بالای 20 نفر نیز می رسد عامل آتش سوزی های چندروز اخیر در مناطق گرمسیری این استان به ویژه کوه حاتم شهرستان بهمئی بودند.
فیلی یادآور شد: این افراد سودجو وفرصت طلب که به نظر می‌رسد دارای کوره زغال در مناطقی از شهرستان بهمئی و شهرستان بهبهان استان خوزستان هستند ظرف سال‌های گذشته تاکنون و به گفته مسئولان امر افزون بر سه هزار اصله درخت بلوط و جنگل‌های این استان را با هدف تهیه زغال قطع کرده‌اند.
کهگیلویه وبویراحمد دارای افزون بر یک میلیون و 400 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی است.
کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.