به گزارش ایرنا، این هیات 10 نفره شامل معاون سازمان حفاظت و پارک های ملی وزارت محیط زیست وتوسعه پایدار اتریش به همراه 9 نفر از کارشناسان و متخصصان این وزراتخانه بودند که روز یکشنبه از پارک ملی و مناطق حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه وبویراحمد بازدید کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: بازدید متخصصان و کارشناسان محیط زیست اتریش در راستای اجرای تفاهمنامه علمی و عملیاتی بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و این کشور اروپایی بوده است.
محسن جعفری نژاد یادآور شد: تبادل اطلاعات و تجربیات علمی در راستای حفاظت از پارک های ملی و مناطق حفاظت شده در سطح 2 کشور ایران و اتریش از جمله محورهای مهم این تفاهم نامه بوده است.
وی افزود: پارک ملی دنا یکی از محورها و مناطق مورد تاکید سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای بازدیدهای کارشناسان و دوستداران محیط زیست در سطح بین المللی محسوب می شود.
در این بازدید سه نفر از روسای پارک ملی اتریش، 6 کارشناس ، ویکتوریا هاسبر معاون سازمان حفاظت و پارک های ملی وزارت محیط زیست اتریش حضور داشتند که پنج نفر نیز کارشناس از سازمان حفاظت محیط زیست کشور این هیات را همراهی می کردند.
ذخیره‌گاه زیست کره دنا به‌عنوان دهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور متشکل از مناطق حفاظت شده، پارک ملی و شکار ممنوع است که در سال 1390 در شبکه جهانی ذخیره گاه‌ها ثبت شد.
یک پارک ملی، هفت منطقه حفاظت شده، یک ذخیره‌گاه زیست‌کره و پنج منطقه شکار ممنوع با وسعت 312 هزار و 466 هکتار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
منطقه 94 هزار هکتاری حفاظت شده دنا دارای 324 گونه مهره دار، 28 گونه پرنده شکاری، پلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای است.
گونه غالب منطقه حفاظت شده دنا کل و بز و همچنین پرندگان حمایت شده است و پرندگان کمیابی نظیر کبک دری و هما را در خود جای داده است.
در کهگیلویه و بویراحمد از 240 پستانداران، بیش از 200 گونه پرندگان، 39 گونه خزندگان، 9 گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان در این استان زندگی می‌کنند.
پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی‌های طبیعت کهگیلویه بویراحمد است و افزون بر 2 هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.