به گزارش ایرنا، براساس آمار بانک جهانی، مقدار متوسط مصرف آب در بخش های صنعتی، کشاورزی و شرب در جهان سالانه حدود 580 مترمکعب برای هر نفر است که این مقدار در ایران حدود یکهزار و 300 متر مکعب در سال می باشد که تعبیری جز هدررفت آب در کشور ندارد.
کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد از مساحت خاک ایران بیش از این دارای هشت درصد منابع آبی کشور به میزان بیش از 10 میلیارد متر مکعب بوده و میانگین بارش سالانه آن حدود 600 میلیمتر بود.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
وجود چندین رودخانه دائمی در سال های نه چندان دور کهگیلویه و بویراحمد را به سرزمین رودخانه های خروشان مشهور کرده بود
اما تدوام خشکسالی در دهه اخیر بحران کم آبی را در کهگیلویه و بویراحمد تشدید کرده است.
علاوه بر کاهش حجم آب 2 سد کوثر و شاه قاسم کهگیلویه بویراحمد، سفره های آب زیر زمینی برخی دشت های این استان کاهش چشمگیر یافته است.
افزون بر 35 دهنه چشمه در مناطق عشایری این شهرستان وجود دارد که بیشتر آنها خشک شده‌اند.
چالش پرخطر خشکسالی در همه بخش های کشاورزی، دامپروری عشایری و صنعتی، شیلات و دیگر موارد تاثیر نامطلوب دارد.
کشت محصولات کشاورزی به صورت دیم، پایین بودن میزان آبیاری نوین، کمبود اعتبار برای تکمیل طرح های بزرگ از چالش های جدی رونق کشاورزی در این استان است.

** چالش پر خطر خشکسالی
سرپرست جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمتریت چالش پیش روی بخش کشاورزی این استان خشکسالی است که سبب شده اراضی دیم از چرخه تولید خارج شوند.
علی رضا رستگار افزود: خشکسالی بر باغات کهگیلویه و بویراحمد تاثیر بلند مدت و نابود کننده گذاشته است.
رستگار بیان کرد: 38 هزار هکتار باغ در این استان وجود دارد که حدود 80 درصد آن ها در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد هستند و عمده آن ها دچار چالش خشکسالی شده اند.
وی عنوان کرد: هم اینک حدود 20 هزار هکتار از اراضی باغات این استان تحت تنش بی آبی هستند به ویژه در مناطق سردسیری که منبع تامین آب آن ها چشمه ها و رودخانه هاست.
سرپرست جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مناطق گرمسیری نیز سطح آب چاه ها به شدت افت پیدا کرده اند.

** مزارع شیلات و خشکسالی
وی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش میزان بارندگی ها در این استان مکانیزاسیون در این بخش ادامه می یابد تا با افزایش راندمان و بهره وری آب، سقف تولید حفظ شود.
میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیر یافته است.
رستگار بیان کرد: این مکانیزاسیون شامل سیستم برگشت آب، فیلتراسیون و هوادهی است.
وی عنوان کرد: حدود آب نیمی از مزارع شیلات کهگیلویه و بویراحمد از محل چشمه هاست.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: خشکسالی بر مزارع شیلات و بخصوص مزارعی که در حاشیه رودخانه ها و چاه های جذبی هستند تاثیر بسزایی گذاشته است.
وی ابراز داشت: تعداد مزارع شیلات کهگیلویه و بویراحمد 225 فقره است که بیش از 2هزار 450 نفر در آن ها مشغول بکار هستند.
میزان سرانه مصرف ماهی در استان 6 و نیم کیلوگرم اعلام شده که در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از 10 کیلوگرم برسد.
این استان با تولید سالیانه 17 هزار تن ماهی، دارای رتبه 4 کشور در زمینه تولید ماهیان سردآبی است.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به طوری که حدود 1.6 درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تامین می کند.
کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن حدود 10 درصد منابع آبی و 11 و نیم میلیارد مترمعکب روان آب، 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

**خسارت خشکسالی به حدود 20 هزار هکتار از باغستان های استان
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از خسارت های ناشی از تنش آبی در سطح 19 هزار و 890 هکتار از باغستان های این استان خبر داد.
آزادپور با بیان اینکه خسارت ریالی خشکسالی باغ های کهگیلویه و بویراحمد از سوی کارشناسان در حال برآورد است گفت: باغ های مرکبات در شهرستان های گرمسیری گچساران و باشت بیشترین خسارت را از کم آبی دیده اند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:246 هزار تن انواع محصول باغی در این استان در سال 1396 برداشت شد.
وی بیان کرد: سیب، مرکبات شامل لیموترش، نارنگی و پرتقال و انگور، زیتون از مهمترین محصولات باغی تولید شده استان در این مدت بوده است.
آزادپور عنوان کرد: بخشی از میوه تولیدی باغداران کهگیلویه و بویراحمد در استان به مصرف می‌رسد و بخشی نیز به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
وی گفت: از سال 1392 تاکنون در یک دوره پنج ساله سه هزار و 700 هکتار باغ در این استان ایجاد شده است.
آزادپور تصریح کرد: مرکبات، گردو، بادام دیم و زیتون از مهمترین گونه‌های باغی ایجاد شده کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر بوده است.
مساحت باغ‌های استان کهگیلویه و بویراحمد 43 هزار و 402 هکتار است.
استان کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار زمین کشاورزی دارد که سالیانه 800 هزار تن محصول در آن تولید می‌شود.
به گفته کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66میلیمتر کاهش یافته است که میزان قابل توجهی از بارش ها در فصل بهار بوده است.
ولی بهره مند اظهار داشت:میزان بارندگی سال زراعی جاری در سی سخت483.8،یاسوج 422.2،لیکک 311.1،دهدشت 283.4،دوگنبدان 179.3 ومنطقه امامزاده جعفر گچساران 176.8 میلیمتر بوده است.
بر اساس آخرین آمارها میانگین بارندگی بلندمدت در یاسوج 804.2، سی سخت 686.6، دوگنبدان 430.2، دهدشت 491.4، لیکک 358.9 و منطقه امامزاده جعفر گچساران نیز 423.7 میلیمتر است.
کهگیلویه و بویراحمد یک دوره خشکسالی را تجربه می‌کند.
این استان 160 هزار هکتار زمین زراعی و 2 میلیون واحد دامی دارد.

** آبیاری نوین راه کاری مناسب برای کاهش اثرات نامطلوب خشکسالی
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشکسالی های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد لزوم استفاده از سیستم آبیاری نوین تحت فشار را در این استان بیش از پیش آشکار می‌کند.
علی‌رضا رستگار افزود: میزان اراضی آبی کهگیلویه و بویراحمد 84 هزار هکتار بوده که 32 هزار هکتار از آن به سیستم آبیاری نوین مجهز شده و از این میزان 50 درصد قطره‌ای و 50 درصد بارانی است.
وی ابراز داشت: با تبدیل یک هکتار زمین دیم، علاوه بر صرفه جویی قابل توجه در منابع آبی، درآمد و تولید کشاورزان حدود سه تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کند.
رستگار بیان کرد: با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل 50 درصد کاهش پیدا می‌کند و با این کاهش مصرف آب ضمن صرفه جویی در آب، اراضی بیشتری می‌توانند زیر آب (کشت) برود.
وی عنوان کرد: به عنوان الگوی مناسب در این استان سطح زیر کشت زمین های روستای مختار شهرستان بویراحمد 800 هکتار بوده که 500 هکتار از آن به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.
توسعه بخش کشاورزی عاملی مهم برای پیشرفت جامعه بوده که گذر از چالش خشکسالی می تواند به اقتصاد پایدار کمک کند.
فرهنگ سازی مناسب با اجرای برنامه‌های فرهنگی به منظور آگاهی‌بخشی افراد در جامعه در زمینه ترویج مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت این کالای با ارزش می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.