به گزارش ایرنا، محیط زیست به عنوان گنجینه ای خدادادی که هم بستر حیات بشر است و هم می تواند زمینه ساز بهبود معیشت جوامع محلی باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.
صاحب نظران استفاده از مراتع برای کشت گیاهان دارویی را که منجر به افزایش درآمد جوامع محلی میشود برای جلوگیری از قاچاق چوب و چرای بی رویه دام ها ، راهبردی برای تحقق محیط زیست سالم می دانند.
راهکارهایی که افزون بر بهبود وضغیت اقتصادی روستائیان گره گشای صیانت از محیط زیست و کاهش آلایندگی های زیست محیطی است.
کارشناسان رهاسازی زباله ها در طبیعت، استفاده بی رویه از مراتع برای چرای دام، شکار گونه های حیات وحش، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع و قاچاق چوب را از مهمترین تهدیدهای محیط زیست می دانند.

** موانع تحقق محیط زیست پایدار
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از ظروف یک بار مصرف یکی از عوامل تهدیدزا برای محیط زیست است به طوری که طبق پیش‌بینی‌ کارشناسان تا سال 2050 تعداد پلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها بیشتر از تعداد ماهی‌ها خواهد شد.
محسن جعفری‌نژاد افزود: مهم‌ترین مشکل کنونی کشور در حوزه محیط زیست نهادینه نشدن مشارکت همگانی در حفاظت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد غلبه بر آلودگی پلاستیک به عنوان شعار روز جهانی محیط زیست در سال جاری مطرح است.
جعفری‌نژاد گفت:مدیریت صحیح پسماند پیشگیری از ورود شیرابه‌ها به آب های زیرزمینی از اولویت های جدی مسئولان در این عرصه است.
وی عنوان کرد: در دنیا هر دقیقه یک میلیون بطری آب آشامیدنی و سالیانه 500 میلیارد کیسه پلاستیکی تولید می‌شود که 50 درصد این‌ها دورریز می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمدگفت: در کشورهای پیشرفته بیش از 20 درصد تفکیک زباله از مبدأ صورت می‌گیرد این در حالی است که در ایران تنها چهار درصد تفکیک زباله از مبدأ انجام می‌شود و در شهر یاسوج هم به دلیل نوع تغذیه مردم و تولید زیاد زباله‌های تر، میزان تفکیک خیلی کمتر از میانگین کشوری است.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: زمانی دولت می‌تواند در حوزه‌های زیست محیطی موفق باشد که با همراهی مردم در تولید کمتر زباله و تفکیک از مبدأ به اقتصاد خانوارها کمک ‌شود.
جعفری‌نژاد عنوان کرد: در میان 17 شهر استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ شهری وجود ندارد که زباله‌ها را خوب مدیریت کند.
وی ابراز کرد: با توجه به پوشش جنگلی و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در استان کهگیلویه و بویراحمد، جانمایی و مکان‌یابی محل دفن زباله یکی از مهم‌ترین مشکلات در استان است.
جعفری‌نژاد میزان تولید زباله در شهر یاسوج را بالاتر از نرم کشوری دانست و عنوان کرد: باید برای مدیریت اصولی پسماند در شهر یاسوج، برنامه‌های پایدار و کلان تعریف شود.
وی با بیان اینکه همه سایت‌های دفن زباله پیش‌بینی شده در استان مجوز دارند، گفت: در سایت‌های پسماند دفن زباله به صورت بهداشتی انجام نمی‌شود که ضرورت دارد مدیریت شهری گام‌های اساسی‌تری در این حوزه بردارد.
جعفری‌نژاد ابراز داشت: یک سرمایه‌گذار پیگیر اجرای طرح بازیافت پلاستیک در استان است.
وی استفاده کیسه‌های پارچه‌ای را راهبردی اصولی برای کاهش زباله های پلاستیکی عنوان کرد.
جعفری‌نژاد به حوزه شکار و صید اشاره داشت و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در این حوزه بسیار جدی است.
وی بیان کرد: شهر یاسوج در جوار ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا واقع شده که اهمیت بین‌المللی دارد و به خاطر نگاهی که امروز دنیا به زیست‌کره دنا دارد باید همه مردم باید در این حوزه با هم مشارکت کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با دامداران غیرمجازی که به طبیعت دنا آسیب می‌زنند برخورد می‌شود، گفت: یکی از مشکلاتی که به طبیعت و اقتصاد استان آسیب وارد می‌کند دامداری سنتی است که نه تنها به اقتصاد استان کمکی نمی‌کند بلکه به پوشش گیاهی آن آسیب می‌زند.
جعفری‌نژاد به بحث آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان اشاره داشت و عنوان کرد: جوامع محلی برای پیشگیری از این اقدام مشارکتت بیشتری کنند.

** اقدامات انجام شده برای سالم سازی محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: 35 واحد تولیدی آلاینده زیست محیطی در این استان شناسایی شده که کارخانه های شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار از جمله این واحدها هستند.
محسن جعفری نژاد افزود: ساماندهی این واحدهای تولیدی آلاینده با همکاری و هماهنگی سایر نهادهای ذیربط از جمله آب منطقه ای، منابع طبیعی و صنعت ومعدن ضروری است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرآیند بی‌خطر سازی و وضعیت دفع بهداشتی فاضلاب بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی در استان مورد تأیید نیست.
به گفته عزیز فیلی بر اساس برآورد و ارزیابی‌های انجام شده افزون بر 120 میلیارد ریال برای ساماندهی و بهبود وضعیت پسماند و دفع بهداشتی فاضلاب‌های شهری و روستایی این استان نیاز است.
فیلی تصریح کرد: سال گذشته حدود 15 میلیارد ریال در این راستا و برای شهرهای زیر 50 هزار نفر استان تخصیص یافت که به‌هیچ‌وجه جوابگوی رفع چالش‌ها و مشکلات در این حوزه نیست.

** خسارت های طبیعی به جنگل ها
رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 420 هزار هکتار از جنگل‌های این استان بر اثر بیماری پروانه جوانه خوار و خشکسالی دچار آسیب جدی شده‌اند.
مصطفی خلقی اظهار داشت: 300 هزار هکتار از جنگل‌های این استان بر اثر هجوم پروانه‌های جوانه خوار بین 10 تا 60 درصد آسیب دیده‌اند.
خلقی میزان جنگل‌های آسیب دیده از پدیده خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد را 120 هزار هکتار برآورد کرد.
وی بیان کرد: میزان خسارت پروانه‌های جوانه خوار در هر هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد هفت میلیون و 500 هزار ریال و خسارت ناشی از خشکسالی در هر هکتار جنگل این استان نیز 45 میلیون ریال است.
خلقی ابراز داشت: ایجاد سامانه‌های هدایت آب از راهکارهای پیشگیری از آسیب خشکسالی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد است که به تأمین اعتبار نیاز دارد.
پروانه جوانه خوار بلوط با نام علمی Tortrix viridana L یکی از مهمترین آفت‌های بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود که با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌ها خسارات زیادی به جنگل‌های استان وارد می‌کند.
جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از 6 میلیون هکتار وسعت دارد.
16 استان کشور در محدوده کل رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌اند که این محدوده تأمین‌کننده 40 درصد آب کشور است و 38 درصد جمعیت عشایر کوچ‌نشین ایران را در خود جای داده است.
پروانه جوانه خوار در اکثر مناطق جنگلی استان مشاهده شده ولی دامنه خسارت آن در مناطق سیلاب و کلوار و لوداب در بویراحمد، در تنگ سولک و کوه ماغر در شهرستان بهمئی، در دنا منطقه چنار برم، لما، تمنک، بنستان و رودشتی، در کهگیلویه مناطق خاییز و بیسیدون دشت قاضی کلات، در شهرستان چرام مناطق سواری، تنگ آرند، جاده کرک و سرتنگ پیرزال، در شهرستان باشت حوزه شلال دان، بوستان و عنا در حال توسعه است.
وی تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ و رطوبت را از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کننده سلامت جنگل‌هاست.
وی بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان در باشت، شهرستان لنده و کوه خاییز در کهگیلویه است.
خلقی افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.
خلقی گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود.

** ایجاد جنگل های دست کاشت اقدامی برای پایداری محیط زیست
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت :9 هزار هکتار جنگل در مناطق گرمسیری و سردسیری این استان از سال 1393 تاکنون ایجاد شده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 780 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این جنگل‌ها محسوب می‌شود.
براساس آمار 54 هزار هکتار جنگل دست کاشت در این استان وجود دارد.
طرح احیا و توسعه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد از دهه 70 آغاز شد.
مصطفی خلفی تصریح کرد: این جنگل ها از گونه های کنار، کهور، اکالیپتوس، بادام، بلوط، پسته کوهی و زالزالک در 2 حوزه دولتی و مشارکتی ایجاد شده است.
خلفی تصریح کرد: توسعه و احیای منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب‌ و هوا و ایجاد فضای سبز و تفرجگاه از اهداف طرح‌های توسعه درختکاری است.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اجرای سه هزار و 535 هکتار جنگل دست کاشت، تولید 235 هزار اصله نهال، حفاظت از پنج هزار و 64 هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده، تلاش برای احیای 15 هزار هکتار جنگل بلوط که بر اثر خشکیدگی در معرض خطر نابودی است و اجرای 10 هزار هکتار سامانه های آبگیر از برنامه های احیای و نگهداری از جنگل های این استان در سال جاری براساس برنامه چشم انداز برنامه ششم توسعه است.
وی گفت:در صورت تامین اعتبار های استانی نیز 640 هکتار جنگل کاری و توسعه جنگل، نگهداری و مراقبت 2 هزار هکتار جنگل دست کاشت و 266 هزار اصله درخت نیز برای احیای جنگل ها تولید خواهد شد.
خلفی بدون اشاره به میزان اعتبار بیان کرد: میزان اعتبار اختصاص یافته برای توسعه و حفظ جنگل ها در این استان بسیار اندک است.
وی اظهار داشت: تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی و بروز بیماری‌ها و حمله آفات ازجمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگ خوار بلوط سبب کاهش و تنک شدن بخشی از جنگل‌های بلوط این استان شده است.
خلفی عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی را استفاده از درختان به عنوان سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلی، عدم اجازه زاد آوری جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح عمرانی، بوته کنی گیاهان خوراکی، آتش سوزی، خشکسالی، دام مازاد و تخریب جنگل و مرتع و تبدیل به اراضی کشاورزی ذکر کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: درآمدزایی گیاهان دارویی در این استان در سال گذشته حدود 10 میلیارد ریال بوده است.
عزت الله بهشتی فرد افزود: بهترین راهکار برای مدیریت مصرف بهینه آب، مقابله با خشکسالی، افزایش تولید و بهره وری کشاورزان ارائه کشت جایگزین از جمله کشت گیاهان دارویی سازگار با شرایط جغرافیایی استان مثل باریجه، آنغوزه، کرفس و گزانگبین است.
وی با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ گونه گیاهان دارویی و صنعتی در استان وجود دارد، اظهار کرد: ۲۲۰ هزار هکتار عرصه قابل کشت گیاهان دارویی در استان شناسایی و منطقه بندی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیش از ۳۶ هزار هکتار آنغوزه، کرفس، برگ مورد و باریجه در قالب طرح های مرتع داری تاکنون در استان کشت شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
یک‌میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که 723 هزار و 700 هکتار آن مرتع و بقیه جنگل است.
این استان با حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع وسعت و 713 هزار نفر جمعیت، کمتر از یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با 2 اقلیم متفاوت دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
/1662/8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.