به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: تفاهم نامه همکاری با برخی تشکل های مردم نهاد فعال حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد منعقد و از ظرفیت آنها برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان استفاده بهینه تری شود.
وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اقدام به آموزش و توجیه کشاورزان استان برای پرهیز از آتش زدن کاه و دیگر باقیمانده های زراعت خود کنند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر لزوم رعایت زمان طلایی هنگام بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع در این استان، بیان کرد: باید نیروها و امکانات نیز در اسرع وقت و از نزدیکترین مناطق به محل وقوع حادثه اعزام شوند.
فیلی عنوان کرد: افراد اعزامی برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد نیز باید علاوه بر سپری کردن آموزش های لازم دارای تجهیزات کافی نیز باشند زیرا در این صورت مؤثرتر خواهند بود.
وی ابراز داشت: منابع طبیعی و آبخیزداری، جمعیت هلال احمر و آتش نشانی سه دستگاه اجرایی تخصصی برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع هستند و باید تعامل و همکاری بیشتری بین این سه نهاد دولتی در استان باشد.
فیلی گفت: مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد سیستم پیام رسان مدیریت بحران را بر گوشی های تلفن همراه خود فعال کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به وجود افزون بر یک میلیون هکتار جنگل و مرتع در این استان، گفت: ابتدای امسال تاکنون چهار فقره آتش سوزی جنگل و مرتع در استان رخ داده که حدود پنج و نیم هکتار نیز دچار آسیب شده است.
عزت الله بهشتی فر اظهار داشت: بیشترین میزان وقوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع در این مدت در کهگیلویه و بویراحمد بین ساعت 16 عصر تا 20 شب بوده است.
وی افزود: عمده ترین دلایل بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد شامل آتش زدن کاه و دیگر باقیمانده های زراعت توسط کشاورزان و سهل انگاری در سوزاندن پسماندهای زباله توسط برخی از شهرداری ها و دهیاری های استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تلاش ها و اقدام هایی در زمینه کاهش میزان وقوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع در استان توسط این اداره کل انجام شده است.
بهشتی فر عنوان کرد: مهمترین اقدام ها شامل پهنه بندی نقاط بحرانی و مستعد آتش سوزی، ساماندهی و آموزش روستائیان، کشاورزان و دوستداران طبیعت، دادن برخی تجهیزات مهار آتش سوزی به مردم مناطق بحرانی، انتخاب افراد بومی به عنوان دیده بان برای اطلاع رسانی به موقع آتش سوزی ها، تشکیل گروه های کشیک و واکنش سریع به منظور اعزام به موقع نیروها و امکانات است.
وی ابراز داشت: مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تعدادی از نیروهای خود را برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع در این استان تعیین و ساماندهی کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: چهار شهر این استان شامل یاسوج، مادوان، دیشموک و باشت با مشکل تنش آبی مواجه هستند.
سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: اقدام های لازم برای کاهش یا رفع مشکل تنش آبی این چهار شهر کهگیلویه و بویراحمد توسط این شرکت در حال انجام است.
وی افزود: این اقدام ها شامل ساخت تصفیه خانه اضطراری آب، حفر چاه های جدید آب، کف شکنی و احیای چاه های آب کم آب یا خشک شده است.
لدنی نژاد بیان کرد: وجود تعدادی معارض اجتماعی از موانع اصلی پیش روی اجرای برخی از این طرح ها در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.
وی عنوان کرد: سال گذشته 2 شهر کهگیلویه و بویراحمد شامل سوق و لنده نیز دارای مشکل تنش آبی بودند که با همکاری مردم در زمینه صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف تا حدودی برطرف شد.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سال گذشته 10 نفر در این استان به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست دادند در حالی که این تعداد در سال قبل از آن 12 نفر بوده است.
کامروز امینی اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه فوت ناشی از غرق شدگی دارای رتبه 6 کشور به نسبت جمعیت است و تمامی غرق شدگی های استان نیز در رودخانه ها رخ می دهد.
وی افزود: 435 بافت انسانی مربوط به 66 جانباخته سقوط هواپیمای مسافربری 29 بهمن سال گذشته تهران - یاسوج تاکنون شناسایی شده است.
امینی بیان کرد: 53 پیکر تاکنون تحویل خانواده هایشان شده و 13 پیکر مابقی نیز تا پایان هفته جاری تحویل داده می شود.
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.