به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بالغ بر 33 هزارو 385 هکتار دارای پوشش گیاهی بلوط، بنه، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است .
گونه‌های جانوری این منطقه شامل شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.
روح الله عزیزی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زایش کل و بز و برخی از گوشتخواران و پرندگان در منطقه حفاظت شده خاییز از اواخر فروردین آغاز و تاپایان خرداد ادامه دارد.
وی بیان کرد: برای جلوگیری از پراکنش وحوش در فصل زایمان و با هدف زادآوری حیات وحش، هشت نیروی محیط بان بصورت مستمر و شبانه روزی از این منطقه حفاظت می کنند.
وی مشارکت مردم را زمینه آرامش حیات وحش دانست و گفت: بر اساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده خائیز یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد کل و بز کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
عزیزی تصریح کرد: به گفته کارشناسان، بیشتر زایمان‌های بز کوهی در منطقه حفاظت شده خائیز 2 قلو و سه قلو زایی بوده است.
وی افزود: پیشگیری از شکار غیر مجاز و تشدید حفاظت از گونه‌های حیات وحش به‌ویژه در این فصل بیش از هر زمان دیگر نیازمند مشارکت همگانی است.
عزیزی گفت: تعرض سودجویان به منطقه حفاظت شده خائیز بسیار مخرب است و با کسانی که اقدام به زنده گیری بزغاله در برخی مناطق کوهستانی کنند، پرونده مجرمانه آنها خارج از نوبت رسیدگی و برخورد قاطع خواهد شد.
منطقه خائیز در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان در سال 77 در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
این منطقه با ویژگی‌های طبیعی تپه‌های ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با بارش سالیانه حداقل 250 و حداکثر 670 میلی متر و ارتفاع یک هزار و 500 متر از سطح دریا در محدوده گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.